Subscribe Twitter

dinsdag 24 januari 2017

Flinke zoutreductie mogelijk

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er grote zoutverschillen zijn tussen gelijksoortige supermarktproducten. De Consumentenbond constateert dat de huidige zelfregulering voor zoutreductie geen zoden aan de dijk zet en roept de Tweede Kamer op de adviezen van de Wetenschappelijke Adviescommissie over zoutverlaging bindend te maken.

Onderzoek van de Consumentenbond naar het zoutgehalte in 181 A-merk- en huismerkproducten van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus laat zien dat er grote verschillen zijn tussen gelijksoortige producten. De stamppot boerenkool met worst van Aldi bevat ruim 2 keer zo veel zout (4,2g) als die van Jumbo (1,9g), het vegetarische gehakt van Lidl is per portie (1,7g) bijna dubbel zo zout als dat van AH (0,9g) en de maaltijdsaus zoetzuur van Knorr is per portie ruim 4 keer zo zout (1,9g) als de zoetzure saus van Uncle Ben’s (0,4g).

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Hoe kan het dat het ene product 2 tot 4 keer zo zout is als een vergelijkbaar product? Fabrikanten komen altijd met smoezen als  ’langlopend proces’, ‘smaakgewenning’ en ‘houdbaarheidsproblematiek’. Maar ons onderzoek laat zien dat een forse zoutreductie helemaal niet zo moeilijk is als fabrikanten ons willen laten geloven. Als de ene fabrikant het kan, waarom de andere dan niet?’

In 2014 lanceerde het ministerie van Volksgezondheid samen met het bedrijfsleven het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging bekritiseerden dit akkoord en ook de Wetenschappelijke Adviescommissie (WAC) bestempelde de afspraken over zoutreductie binnen het akkoord meermaals als zwak of matig ambitieus en stelde verdergaande plannen voor. Maar de stuurgroep van het akkoord negeert de adviezen van de WAC stelselmatig.

0 reacties:

Een reactie posten