Pages

Subscribe Twitter

dinsdag 17 juni 2025

Nederland laat bezorgmaaltijd links liggen

Nederlanders zetten vraagtekens bij de voordelen van maaltijdbezorging. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Brugman onder 1.000 respondenten. Maar liefst 86% van de ondervraagden geeft aan liever zelf te koken dan een maaltijd te bestellen. Hoewel gemak vaak wordt genoemd als voordeel van bezorgdiensten, wegen de prijs, kwaliteit en gezondheid van maaltijden voor veel Nederlanders zwaarder.

De markt voor maaltijdbezorging groeide jarenlang dankzij het gemak en de snelheid, maar de trend lijkt af te zwakken. Enkel gemak is niet meer genoeg om consumenten over de streep te trekken, blijkt uit de onderzoeksresultaten. 

Slechts een kleine groep Nederlanders (18%) vindt zelf koken te veel tijd en moeite kosten. Dat wijst erop dat gemak weliswaar gewaardeerd wordt, maar niet doorslaggevend is. Wat zwaarder lijkt te wegen, is de prijs: een overgrote meerderheid (84%) ervaart bezorgmaaltijden als te duur in verhouding tot zelf koken. En hoewel iets meer dan een derde van de Nederlanders (36%) aangeeft bereid te zijn extra te betalen voor het gemak van tijdwinst, is dat voor de meeste mensen geen voldoende reden om structureel voor bezorging te kiezen. 

Een opvallende uitkomst is dat één op de drie Nederlanders aangeeft vaker te willen bestellen, als er gezondere opties beschikbaar zouden zijn. Het past binnen een bredere ontwikkeling, waarin consumenten bewuster omgaan met hun eetgedrag. Ze stellen hogere eisen aan wat ze bestellen en laten bereiden. 

De bezorgmaaltijd lijkt zijn glans te verliezen nu consumenten steeds kritischer worden op het gebied van prijs, gezondheid en kwaliteit. Als maaltijdbezorgers niet snel inspelen op de groeiende behoefte aan voedzame en betaalbare alternatieven, dreigen zij terrein te verliezen. Voor nu lijkt duidelijk: wie kwaliteit zoekt, staat liever zelf achter het fornuis.

0 reacties:

Een reactie posten