Pages

Subscribe Twitter

maandag 30 juni 2025

Schiphol verwijdert aanbiedingen

Schiphol heeft alle misleidende ‘local price’-kaartjes verwijderd uit de parfumwinkels op de luchthaven. Ook zijn aanbiedingen op de website en in folders aangepast. De Consumentenbond constateerde dat consumenten werden misleid met nepkortingen bij parfums, alcohol en elektronica.

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 10 parfums op Schiphol en vergeleek die met de prijzen in reguliere (web)winkels. Schiphol prees de parfums aan als goedkoper dan de zogenaamde ‘local price’. Maar waar de luchthaven die lokale prijs vandaan haalde, is niet duidelijk.

Zo verkocht Schiphol een flesje Hugo Man voor €30 en vermeldde daarbij een ‘local price’ van €70. Maar bij Kruidvat en Trekpleister kostte de parfum ook €30 en was de fles bijna dubbel zo groot. En een flesje Acqua di Gio van Armani van €85, zou volgens Schiphol lokaal €104 kosten, maar lag voor €70 bij Douglas.

Schiphol suggereert ook op een andere manier onterecht voordeel. In 1999 werd belastingvrij winkelen binnen de EU afgeschaft. Toch belooft de luchthaven op zijn site nog altijd een btw-voordeel aan álle reizigers. Molenaar: 'Hoe Schiphol dat precies doet, is ons een raadsel. Maar winkels buiten Schiphol rekenen gewoon 21% btw en zijn alsnog goedkoper of hooguit even duur als Schiphol.’

Ook in de folders en op de website van de luchthaven zagen de onderzoekers nepkortingen. Daar klopte de doorgestreepte ‘van-prijs’ niet. Paco Rabanne parfum werd bijvoorbeeld aangeboden van €96 voor €40, maar deze kostte ook vóór de aanbieding €40. Dat mag niet: de ‘van-prijs’ moet daadwerkelijk de laagst gerekende prijs zijn in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding. Schiphol heeft inmiddels alle folders verwijderd en de online prijzen aangepast.

0 reacties:

Een reactie posten