Pages

Subscribe Twitter

donderdag 4 juli 2024

Nederlander weet niet wat aangepaste mode is

Acht op de tien Nederlanders heeft geen kennis van aangepaste mode, blijkt uit onderzoek* van Zalando uitgevoerd door iVox. Aangepaste mode, ook bekend als adaptieve mode, omvat kleding en schoenen speciaal ontworpen voor mensen met een permanente of tijdelijke beperking. Dit kan bijvoorbeeld beperkte mobiliteit, beperkte beweeglijkheid of sensorische gevoeligheid. Zelfs onder Nederlanders met een permanente lichamelijke beperking weet 67 procent niet wat aangepaste mode is. Bijna een derde (32%) van de Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft een lichte tot zware beperking, blijkt uit data van de EU, en deze groep kan baat hebben bij adaptieve mode.

Aangepaste mode maakt aankleden gemakkelijker en comfortabeler. Toch blijft het een uitdaging voor mensen met een beperking om modieuze adaptieve kleding te vinden.  Het onderzoek bevestigt dit: zodra Nederlanders weten wat aangepaste mode is, vindt de meerderheid (58%) dat het moeilijk is om modieuze en betaalbare adaptieve mode te vinden. Negen procent is het hier niet mee eens, terwijl een derde geen mening heeft. Bovendien vindt 8 op de 10 Nederlanders (81%) dat mode meer adaptieve kenmerken zou moeten bevatten, zodat mensen met een beperking meer keuze hebben uit verschillende stijlen en producten.

Voor zijn collectie aangepaste sportkleding werkt Zalando samen met Ottobock, een wereldleider in gezondheidszorgtechnologie en protheses. Deze samenwerking helpt inzichten en feedback van hun atleten te verzamelen om kleding te ontwerpen die hen optimaal ondersteunt. Bijvoorbeeld leggings waarbij één broekspijp is ingekort en afgewerkt met een elastische band om deze op zijn plaats te houden. Dit ontwerp verbetert het comfort voor mensen met een bovenbeenamputatie. Atlete Fiona Pinar Batalla, die sport met een prothese, speelt een rol in Zalando's nieuwe sportmarketingcampagne ‘Je beste tijd komt nog’.

Om klanten te helpen gemakkelijk adaptieve producten op de website te vinden, heeft Zalando onlangs een speciale pagina voor aangepaste mode gelanceerd. Deze pagina bevatt categorieën zoals zintuig-vriendelijke materialen, voor rolstoelgebruik, gemakkelijke sluitingen, gemakkelijk aan te trekken en kleding ontworpen voor protheses. De pagina biedt een uitgebreid overzicht van de aangepaste kleding en schoenen, zodat klanten relevante producten kunnen ontdekken. Ook kunnen klanten met een beperking en hun verzorgers aangepaste items die zij hebben gekocht, beoordelen via een speciale module op de productdetailpagina, waar kenmerken met afbeeldingen en uitleg worden getoond.

Daarnaast zijn zoekfilters voor adaptieve mode geïntegreerd in de algemene zoekfunctie van de Zalando-webwinkel en app. Hierdoor kunnen klantenwinkelen op basis van specifieke vereisten zoals gemakkelijk te verwijderen labels, ritssluitingen verwerkt in de zoom, lage voorkant/hoge achterkant, magneten, naadloos, ritsen die met één hand te openen zijn, optreklussen en wijde halsopeningen. Zalando introduceert ook een nieuwe functie waarmee klanten feedback en suggesties kunnen delen over aangepaste producten die zij hebben gekocht.

0 reacties:

Een reactie posten