Pages

Subscribe Twitter

dinsdag 9 mei 2023

AH test true pricing

Klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam kunnen voortaan een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen inzicht in de true price en kunnen op basis hiervan makkelijker duurzamere keuzes maken.

Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Albert Heijn werkt in dit experiment samen met de onafhankelijke organisatie True Price.

Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.  

De true price geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere true price. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden. 

0 reacties:

Een reactie posten