Subscribe Twitter

vrijdag 29 oktober 2010

Kwart eeuw Rood Electroworld

Rood Electroworld aan de Smidsweg in Anna Paulowna bestaat 25 jaar. De winkel in bruin- en witgoed en klein huishoudelijke apparatuur laat de klant het feest mee vieren. De maand november staat bol van actie ter gelegenheid van het jubileum.

Laatste elektronicazaak in kerkdorp

Bertus Hendriksen en Dirk van de Brink namen in 1979 het besluit als zelfstandig ondernemers van start te gaan met een elektrotechnisch installatiebedrijf. Gestart werd in het woonhuis van Bertus aan de Feenstraweg in Otterlo. De verkoop ging via folders en mond-tot-mond-reclame. ,,Geregeld kwam de vraag of we ook een wasmachine of tv konden leveren. Op bestelling kochten deze artikelen in, want in huis was geen ruimte voor opslag", aldus Bertus Hendriksen.

donderdag 28 oktober 2010

Wasmachine met automatisch wasmiddeldoseringssysteem

Wanneer je enerzijds te veel of anderzijds te weinig wasmiddel gebruikt, zal jouw wasresultaat nooit volledig naar wens zijn. Dat los je op door te kiezen voor een wasmachine met een automatisch wasmiddeldoseringssysteem, zoals deze 'MasterClass' met i-Dos van Siemens.

Nieuwe scheerapparaten van Panasonic

Panasonic brengt een nieuwe serie shavers op de markt die voorzien zijn van een scheersysteem met 4 bladen. Het gaat om twee modellen in de RF-serie, de ES-RF31 en de ES-RF41.
Beide shavers hebben, in tegenstelling tot de meeste andere, vier in plaats van drie bladen. Dit biedt een aantal voordelen. Een systeem met 4 bladen scheert sneller en gladder dan met 3 bladen. Door de speciale folie worden zelfs stevig vastzittende haartjes snel en pijnloos verwijderd. Het 4-bladen systeem heeft een beter contact met de huid waardoor zelfs moeilijk te bereiken delen, zoals de kin, eenvoudig glad geschoren kunnen worden. Bovendien wordt door toevoeging van een vierde scheerblad het scheeroppervlak vergroot, waardoor het contact met de huid beter wordt verdeeld, met als resultaat minder kans op irritaties.
Beide shavers hebben een Wet/Dry functie, waarmee het gemak van elektrisch scheren gecombineerd wordt met het comfort en resultaat van nat scheren. De arc-vormige scheerkop is voorzien van een hypo-allergeen roestvrijstalen folie en 30 ° nano-edge binnenbladen die ervoor zorgen dat men hygiënisch en glad kan scheren.
Beide shavers zijn verder draadloos te gebruiken. Indien de accu volledig is opgeladen, kan de shaver tot zelfs 65 minuten worden gebruikt. Handig voor op reis. 
De shaver ES-RF31 is vanaf heden leverbaar en kost € 119,95 de  ES-RF41 wordt vanaf februari 2011 leverbaar en zal € 139,95 gaan kosten.

woensdag 27 oktober 2010

Dakpan als vogelhuis

Klaas Kuikens heeft als afstudeeropdracht voor zijn opleiding aan ArtEZ in Arnhem dit speciale vogelhuisje voor op je dak ontworpen. Omdat de meeste mensen liever geen broedende vogels onder hun dakbedekking willen zien, heeft hij besloten het vogelhuis bovenop de dakpan te plaatse

Keukenbaas acteert in eigen tv-spot

Werknemers die de producten van hun bedrijf promoten, het is al een tijdje een trend in reclameland. Keukenmaker Dovy tilt het genre naar het volgende niveau: grote baas Donald Muyle (58) acteert zelf in zijn tv-spot. 'Mensen komen me nu vragen of ze met mij op de foto mogen.' PaulDemeyer

dinsdag 26 oktober 2010

Test: LG wasmachine

Gisteren is ie weer opgehaald, het testexemplaar van de LG wasmachine dat ik een tijdje heb mogen gebruiken. Nadat ie nog snel een paar vakantiewasjes heeft kunnen draaien (afgelopen maandag en dinsdag) is ie nu op weg naar een volgend adres. Mijn testmachine was de LG DD1411BWM en dit model kan 11 kilo was in 1 keer wegwassen en het is een ‘gewoon’ model wasmachine.

Schuim in aluminium schelp

ALMG, de naam van de gloednieuwe zetel van het Belgische Sixinch, is afgeleid van Al-Mg3, een aluminiumlegering. De ALMG van het Antwerpse bedrijf Sixinch mag gerust gezien worden als een mijlpaal voor het nog jonge designbedrijf. Terwijl het tot nog toe hoofdzakelijk meubels maakte van foamcoating, is er nu een nieuwe drager ontwikkeld uit aluminium

maandag 25 oktober 2010

Altaz Internet Clock Radio

Opstaan en meteen op de hoogte zijn van alle basisinformatie om de dag mee te beginnen? Een Altaz Internet Clock Radio kan je er bij helpen.

Kruimeldief met verstelbare neus

Black & Decker breidt zijn assortiment kruimeldieven uit met de ‘Pivot’, een nog lichtere, compactere én stillere kruimeldief in een gloednieuw design. Met bovendien een verstelbare neus, die elk stofferig hoekje en spleetje onveilig maakt. Kruimeldieven, die moeten boven alles krachtig zuigen en gemakkelijk de meest moeilijk bereikbare plaatsjes kunnen bereiken. Niemand houdt er immers van om bij een ongelukje toch de stofzuiger boven te moeten halen, omdat de kleine broer zijn beloftes niet nakomt.

vrijdag 22 oktober 2010

Nieuwe technologie maakt snacks krokanter

Een nieuwe paneerlaag voor snacks blijft krokant bij bereiding in de magnetron of oven. Deze technologie is door het bedrijf Crisp Sensation Holding ontwikkeld. Uit tests uitgevoerd door Wageningen UR Food & Biobased Research, is gebleken dat snacks met deze paneerlaag hun authentieke smaak en textuur behouden, zelfs na een bewaartijd van langer dan 9 maanden.

Nieuwe erkenningsregeling voor reparatiebedrijven

In Hilversum hebben onlangs de eerste twintig reparatiebedrijven het predikaat ‘Erkend reparatiebedrijf’ behaald. De nieuwe erkenningsregeling, die geldt voor reparaties aan wit- en bruingoed, telecom en computers, geeft consumenten de zekerheid dat zij reparatiewerkzaamheden laten uitvoeren door een bedrijf dat beschikt over deskundig personeel, goede service levert en duidelijke reparatie- en garantievoorwaarden hanteert. De verwachting is dat het aantal erkende reparatiebedrijven snel zal toenemen.

donderdag 21 oktober 2010

Blijf slank, neem cash geld mee

Wie contant geld naar de supermarkt meeneemt en de bankkaart thuis laat, haalt minder junkfood uit de rekken. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat er een mogelijke link bestaat tussen obesitas en de manier van betalen.

Welk opruimtype bent u?

De ene mens is er goed in, de andere niet. De ene mens ziet er geen graten in, de andere krijgt er nachtmerries van. De ene doet het systematisch, de andere volgens de principes van de vrije associatie. Opruimen. Je huis op orde houden. Rommel evacueren. We doen het zo allemaal op onze eigen manier, graag of niet. Hoe doet u het?

woensdag 20 oktober 2010

Handige koffie-verpakking

De Open It van designer Youndo Kim is een vernieuwende verpakking voor je instant ice-coffee. De verpakking kan namelijk op verschillende punten in het proces gebruikt worden.

Interactieve spiegel

Dat gaat druk worden in de badkamer in de toekomst. Sta je ’s ochtends vroeg op, zie je je vrouw en je kinderen allemaal voor de spiegel staan. Niet omdat ze zichzelf aan het opmaken zijn, maar omdat ze het ontbijtnieuws en het weerjournaal willen checken. Het Hong Kongse Cybertecture brengt binnenkort namelijk een interactieve spiegel op de markt, die verbonden is met het internet.

dinsdag 19 oktober 2010

Vier tondeuses uit 'Pro Power' reeks

Remington brengt nieuwe tondeuses, met een ultrakrachtige motor en een trendy vormgeving, op de markt. Een instapmodel of net een zeer geavanceerd toestel, de vier nieuwe toestellen bieden voor elk wat wils. Remington lanceert deze herfst vier nieuwe tondeuses, onder de eveneens gloednieuwe lijn ‘Pro Power’. Deze toestellen zijn uitblinkers op vlak van snelheid, kracht, flexibiliteit en ergonomie. Ze zijn allemaal voorzien van een krachtige ‘Pro Power Motor’ die tot twee keer sneller trimt en de beste resultaten biedt bij alle haartypes

Zakloos en zelfreinigend

Met een intensieve TV-campagne introduceert Bosch de stofzaklozew stofzuiger Roxx’x bij het grote publiek. In week 41, 42, 48 en 49 is de commercial dagelijks te zien op Nederland 1, 2 en 3 en op RTL 4, 5, 7 en 8. De Roxx’x is een nieuw ontwikkelde bagless stofzuiger die ook hardnekkig vuil met gemak opzuigt. Denk hierbij aan houtsnippers, zand of grind of katten- of hondenharen. Bovendien beschikt de Roxx’x over een zelfreinigend filtersysteem: SensorBagless. Hierdoor blijft het zuigvermogen altijd optimaal en is handmatig schoonmaken niet meer nodig.

maandag 18 oktober 2010

Electrolux neemt Olympic Group over

Witgoedproducent Electrolux neemt de Egyptische branchegenoot Olympic Group volledig over. Het Zweedse Electrolux neemt het belang van 52 procent in Olympic Group van Paradise Capital over. Electrolux brengt daarnaast een openbaar bod uit op de rest van de beurs van Cairo en Alexandrië verhandelde Olympic. In totaal betaalt Electrolux omgerekend 340 miljoen euro voor het Egyptische bedrijf.

Witgoed, elektra, hout of bouwpuin gezamenlijk opgehaald

Al het grofvuil kan vanaf 1 november aan de straat worden gezet. Vanaf die dag is het in heel Almere niet meer noodzakelijk om het vuil apart aan de gemeentereiniging aan te bieden. Witgoed, elektra, hout of bouwpuin hoeft niet langer op verschillende momenten te worden aangeboden. De reinigingsdienst scheidt het afval zelf op het afvalperron.

vrijdag 15 oktober 2010

KitchenAid blender met polycarbonaat mengbeker

De toestellen van KitchenAid zijn echte hebbedingen, maar het prijskaartje kan voor sommigen toch een onoverbrugbare hindernis vormen. Daarom lanceert KitchenAid de ‘Classic’ blender, met een polycarbonaat mengbeker, aan een voordeliger prijs. De gloednieuwe ‘Classic’ blender van KitchenAid gaat met andere woorden rechtstreeks de concurrentie aan met de vernieuwde ‘Artisan’ blender. Die werd het afgelopen seizoen nog voorzien van een aantrekkelijker design. De nieuwe blender heeft echter, in tegenstelling tot het andere model, geen glazen beker, maar een beker in polycarbonaat, die de prijs helpt te drukken. Een ongeoefend oog zal wellicht zelfs niet meteen het verschil opmerken ...

Eten is om op te eten, niet om weg te gooien

Het Voedingscentrum en Milieu Centraal hebben op 13 oktober tijdens een speciale bijeenkomst in Den Haag de gezamenlijke campagne en de website EtenisomopteEten.nl gelanceerd. Op deze website kunnen consumenten praktische informatie en tests vinden om hun voedselverspilling in kaart te brengen en te verminderen. Ook kunnen consumenten vanaf vandaag een gratis bewaarwijzer als hulpmiddel voor in de keuken aanvragen. Nederlanders gooien jaarlijks voor circa 2,4 miljard euro aan goed, eetbaar voedsel weg. Maar eten is om op te eten.
Voedselverspilling is een groot probleem. Nederlandse consumenten verspillen gemiddeld per persoon jaarlijks ruim 50 kilo eetbaar voedsel. Dat komt in totaal neer op zo'n 175 euro per jaar, en omgerekend zo'n 80 warme maaltijden. Dit raakt je portemonnee. Bovendien gaan zowel grondstoffen als de energie die gebruikt is om het voedsel te produceren en te vervoeren, verloren als goed voedsel in de vuilnisbak belandt. Om mensen beter inzicht te geven in hun voedselverspilling, staat op de website een Weggooitest. Aan de hand van een aantal vragen zien mensen of ze meer of minder voedsel verspillen dan gemiddeld.
Op de speciale bijeenkomst zagen pers en vele schoolkrant redactieleden hoe bekende Nederlanders Robert ten Brink en Jesse van de band Valerius aan de tand werden gevoeld over de inhoud van hun vuilniszak. Zowel voedselverspilling als andere thema's rondom eten kwamen aan bod en onderdeel van de middag was een proeverij met duurzame, futuristische hapjes.
Het is belangrijk dat de consument bewust wordt van zijn voedselverspilling en inziet dat voedselverspilling is te voorkomen door slimmer te kopen, te koken en te bewaren. De gezamenlijke campagne van Voedingscentrum en Milieu Centraal vraagt hiervoor aandacht. De start van de campagne gaat vooraf aan Wereldvoedseldag (16 oktober), dat ook verspilling als thema heeft. De campagne is onderdeel van de gezamenlijke aanpak door Voedingscentrum, Milieu Centraal en het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie van het probleem voedselverspilling. De campagne Eten is om op te Eten wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie.

donderdag 14 oktober 2010

Nieuw gereedschap van Bosch

Voor de doe-het-zelver heeft Bosch dit najaar enkele nieuwe producten in het gamma. Blikvanger is het snoerloze systeem Power4All 18V waarbij je één en dezelfde accu voor heel wat gereedschap kan gebruiken. Met de opkomst van accugereedschap de laatste jaren is de kans groot dat je een hele collectie van batterijen en laders hebt verzameld. Het snoerloze systeem Power4All 18V wil daar paal en perk aan stellen: eenzelfde accu van 18V kan nu gebruikt worden voor een uitgebreide reeks aan gereedschap: boorschroevendraaiers, klopboormachines, decoupeerzagen, multischuurmachines en tuingereedschap zoals heggenscharen en grastrimmers.

Nespresso haalt lege capsules nu ook thuis op

Klanten van Nespresso, het luxe-espressomerk van Nestlé, hebben nu geen enkel excuus meer om hun lege aluminium koffiecapsules nog in de vuilnisemmer te kieperen: de koerier die de koffiecapsules thuis komt leveren, neemt voortaan de lege capsules gewoon mee.

woensdag 13 oktober 2010

Klusservriendelijke lamp

Het is voor de klussers onder ons een van de meest voorkomende hinderlijke situaties, werkplekken zonder licht. De Joby Gorillatorch Blade LED flexi-lamp is niet alleen een mondvol maar ook een zeer gebruiksvriendelijke en vooral compacte felle lamp.

Blokker-baas regelt opvolging

Jaap Blokker, de Nederlandse topman en grootaandeelhouder van de gelijknamige winkelketen, heeft zijn opvolging geregeld. Hij wil dat de Blokker-groep een familiebedrijf blijft. Blokker (68) benoemde zijn neef Roland Palmer (36) en Thomas Smit (40) tot mededirecteuren in het bedrijf. Dat melden de Nederlandse media.

dinsdag 12 oktober 2010

Scheer en Foppen brengt EnergieWeter op het web

Scheer en Foppen laat webshoppers voortaan bij honderden producten zien hoeveel euro de klant op jaarbasis kwijt is aan energie. De keten in wit- en bruingoed maakt daarbij gebruikt van de vorige week gelanceerde EnergieWeter. Onder ongeveer 700 producten op Scheerfoppen.nl is behalve de aankoopprijs voortaan ook te zien hoeveel een gemiddeld Nederlands gezin (2,3 personen) kwijt is voor gemiddeld gebruik van het apparaat.

Oral B breidt assortiment uit

Oral B brengt een aantal nieuwe elektrische tandenborstels op de markt, voor een optimale tandverzorging Iedereen weet ondertussen wel al dat een elektrische tandenborstel tot tweemaal meer plak verwijdert dan een gewone tandenborstel. In de meeste huishoudens hebben de elektrische toestellen dan ook de handmatige van het bordes verdrongen. Daarom breidt Oral B zijn gamma elektrische tandenborstels nog verder uit.  Zo wordt de bestaande Oral-B Vitality Precision Clean (D 12 513) uitgerust met een 2-minutentimer, die je helpt twee minuten lang de tanden te poetsen. Om de tanden, achteraan de mond, gemakkelijker te bereiken, werd de opzetborstel meer naar voren geplaatst. Verder werd ook het oplaadstation vernieuwd en krijg je een nieuw Precision Clean opzetborsteltje meegeleverd. Aantal oscillaties per minuut: 7600.

maandag 11 oktober 2010

De nieuwste gadgets voor de keuken

Op het 81ste voedingssalon in Brussels Expo etaleren 350 exposanten nog tot 24 oktober hun kook- en voedingswaren. Dit jaar staat Vietnam in de kijker. 'De interesse is groot. Kookprogramma's en -wedstrijden op tv hebben het keukengebeuren heel populair gemaakt', zegt organisator Didier Demaeght. Op het voedingssalon worden altijd nieuwigheden gelanceerd. We gingen op zoek naar de meest merkwaardige.

Toch weer scheerapparaten in Drachten

Philips verplaatst de productie van scheerapparaten terug van China naar Drachten. Philips maakt nu in het Friese Drachten alleen scheerapparaten in het hogere segment. De goedkopere apparaten komen nu nog uit China. Philips zegt de productie meer regiogewijs te produceren.

vrijdag 8 oktober 2010

Unilever moet shampoo terughalen

Unilever moet alle flessen Andrélon Champagneshampoo uit de winkelschappen en distributiecentra terughalen. Met de verkoop van deze shampoo maakt het voedings- en levensmiddelenbedrijf inbreuk op de beschermde naam champagne. Dit heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een kort geding dat champagneproducenten tegen het concern hadden aangespannen.

Thermostaat leert van mobieltje

Altijd thuiskomen in een warm huis zonder je thermostaat te programmeren of de verwarming aan te laten. Technisch gezien kan dat, met een slimme thermostaat die verbonden is met het internet en van je mobiele telefoon leert wanneer je thuiskomt. Zelf hoef je niks meer te doen. Met steun van de Provincie Overijssel onderzoeken Novay, Rendo Duurzaam en Home Automation Europe of dat naast gemak ook een besparing op de stookkosten oplevert.
Een onderzoek van VROM eerder dit jaar laat zien dat de CV ketel in drie miljoen Nederlandse huishoudens regelmatig voor niemand staat te stoken. Vooral programmeerbare thermostaten blijken niet optimaal ingesteld. Volgens het ministerie gaat op die manier in Nederland elk jaar zo'n 600 miljoen m3 aardgas onnodig in rook op. Daarmee kunnen alle huishoudens in Overijssel één jaar worden verwarmd, of alle huishoudens in Nederland twee jaar van licht worden voorzien. Maar stookgedrag verander je niet zomaar, zeker als het programmeren van de thermostaat als ingewikkeld wordt gezien. En wat als je een keer een uur eerder of later thuiskomt?
Novay (het voormalige Telematica Instituut) heeft hiervoor een oplossing gevonden die nog een aantal stappen verder gaat dan bestaande alternatieven met geavanceerde thermostaten. Met name omdat het een lerend systeem is dat actuele locatiegegevens van mensen met het gedrag uit het verleden combineert. Om te kijken wat de oplossing precies oplevert, is Novay met haar partners in september het project GeoTherm gestart dat tot juni 2011 loopt. Voor het onderzoek gebruiken personen in 25 huishoudens een mobieltje. Het mobieltje laat GeoTherm zien hoe ver iemand van huis is. Locatie-informatie uit het verleden levert patronen op die vervolgens helpen te voorspellen of iemand daadwerkelijk op weg is naar huis en hoe veel tijd dat in de regel kost. Als iemand met enige regelmaat dus een tussenstop maakt bij de bakker of de kinderopvang, leert het systeem daarmee rekening te houden. In het stookseizoen wordt de thermostaat automatisch bediend: de thermostaat gaat niet alleen automatisch omlaag zodra iedereen de deur uit is, maar zorgt ook zelf voor een warm onthaal van de eerste persoon die thuiskomt.
Medio 2011 moet duidelijk zijn welk gemak, gewin, genot en groen het systeem oplevert voor de huishoudens en of het systeem Nederland kan helpen om de klimaatdoelstellingen voor 2020 alsnog te halen. GeoTherm is onderdeel van het programma ICT-diensteninnovatie 2008-2011 van de Provincie Overijssel.

Afgedragen spijkerbroek is de mooiste

Hoe meer afgedragen een jeans is, hoe duurder die is. Het effect kan je ook zelf bewerkstelligen, echte liefhebbers roepen namelijk op je eigen broek niet meer te wassen. Op jeansblogs wordt steeds vaker geopperd om je ruwe denimbroek nonstop te dragen en deze zelden in de wasmachine te stoppen. Alleen zo krijgt die de ware looks en past die perfect bij je lichaamsvormen.

donderdag 7 oktober 2010

Leuke warmte

Gespot op de woonbeurs in Amsterdam: het elektrische warmtekussen van KooZzzi. Lekker relaxen op de bank, met zo'n warm steuntje in de rug. De temperatuur laat zich op drie standen instellen; automatisch uitschakeling na 90 minuten voorkomt oververhitting.

Hotpoint Ariston introduceert zeer energiezuinige Aqualtis-wasdroger

Hotpoint Ariston lanceert een nieuwe, zeer energiezuinige wasdroger: de Aqualtis AAQCF 81 U (WE). Deze condensdroger heeft een label AAA gekregen voor zijn uitzonderlijke prestaties op het gebied van energiebesparing. Het energielabel AAA geeft aan dat de droger dertig procent energiezuiniger is dan een droger met energielabel A. In vergelijking met een wasdroger met energielabel B is een besparing op energiekosten tot wel veertig procent mogelijk. Dit is haalbaar dankzij de speciale toegepaste warmtepomptechnologie. Het apparaat heeft een inhoud van maar liefst acht kilo en biedt veel bijzondere opties die van het drogen van kleding een eenvoudige en leuke klus 71832-AAQCF81U-WEmaken.
Wasdrogers staan bekend als grote energieverbruikers in huis. Daarnaast geven deze apparaten vaak veel warmte en vocht af, wat nare gevolgen kan hebben voor de ruimtes waarin ze staan. De nieuwe Aqualtis-wasdroger beschikt echter over een speciale warmtepomptechnologie. Deze zorgt ervoor dat er geen warmteverlies meer plaatsvindt tijdens het wasdroogproces. Alle warme lucht blijft in de machine. Niet alleen is er op deze manier veel minder energie nodig om de was te drogen, maar ook blijft de directe omgeving van de machine droog en warmt nauwelijks op.
Naast zijn energiezuinigheid en duurzaamheid beschikt de wasdroger onder meer over droogprogramma’s voor babykleding, lingerie of beddengoed, opties voor kleinere hoeveelheden of antikreuk en een Schema werking Warmtepomphandig digitaal scherm met resttijdindicatie. En ruikt kleding niet zo fris meer na een avondje stappen? Het speciale opfrisprogramma is snel en energiezuinig. Het gebruikt geen water, maar blaast alleen frisse lucht in de kledingvezels. Zo is die favoriete spijkerbroek snel weer klaar voor een volgende avond. Tevens beschikt de wasdroger van Hotpoint Ariston over het Woolmark Silver Care-programma. Hiermee blijft zelfs de meest fijne wollen kleding mooi na het drogen. Kortom: de Aqualtis AAQCF 81 U (WE) is de ideale wasdroger voor iedereen die in korte tijd en tegen lage energiekosten veel was wil drogen.
Door de energiebesparing tijdens het drogen verdient de gebruiker zijn of haar aankoopbedrag van deze wasdroger met warmtepomptechnologie binnen drie tot vier jaar terug. Daarnaast belast hij of zij het milieu een stuk minder. De Aqualtis AAQCF 81 U (WE) met een trommelinhoud van acht kilo is verkrijgbaar voor een consumentenadviesprijs van 799 euro.

woensdag 6 oktober 2010

'Colruyt blijft prijsleider'

Colruyt blijft de absolute prijskraker, zo meldt het Belgische Testaankoop. Makro blijft weliswaar erg voordelig voor wie zweert bij merkproducten, maar gaat er ook flink op vooruit wat betreft de eersteprijsproducten. Supermarkt Okay komt sterk binnen in het klassement, op gelijke hoogte met Makro, maar is dus duurder dan het moederbedrijf Colruyt.

IKEA blijft stunten

Ikea verkocht vorig jaar 35.000 keukens in België, en vindt dat nog niet voldoende. Sinds september zijn de prijzen nog eens met tien procent gezakt, in de hoop nog meer marktaandeel te winnen. Nu al komt bijna één nieuwe keuken op de vier van bij de Zweedse meubelketen. Ikea haalde vorig jaar een marktaandeel van 23,5 procent in keukenland. Dat betekent dat bijna één op de vier nieuwe keukens van Ikea komt. De groei in de keukens is opmerkelijk: in de globale meubelmarkt zitten de Zweden nog maar aan 16,5 procent.

dinsdag 5 oktober 2010

Nederlander drinkt 142 liter koffie per jaar

De Nederlander drinkt 142 liter koffie per jaar. Dat zijn 3,2 kopjes per dag. Alleen in Scandinavië is de koffieconsumptie hoger. Italië staat op de twaalfde plaats. 44% van de koffiedrinkers drinkt ‘em het liefst zwart. De rest heeft ‘liever cappuccino’. Van de Nederlandse bevolking (12 jaar en ouder) drinkt bijna 80% regelmatig koffie. Ruim 70% van alle koffie wordt thuis gedronken en een kleine 30% buitenshuis, zoals op het werk en in het café. De koffie in Nederland wordt in 95% van de gevallen door de werkgever betaald

Nieuw energielabel rekent duidelijk in euro’s

De EnergieWeter is het nieuwste milieulabel dat consumenten nog bewuster moet maken bij het kopen van energiezuinige apparatuur. Voortaan staat onder de prijs van een product precies hoeveel euro’s een apparaat per jaar verbruikt. Het grootste verschil met het huidige energielabel – met de aanduiding A tot en met G – is dat de kilowatturen omgerekend zijn in euro’s. ‘Uit onderzoek bleek dat consumenten de aangegeven hoeveelheid energie niet concreet genoeg vinden’, zegt de manager detailhandel van branchevereniging Uneto-VNI, Maurice Estourgie. ‘Vandaar dat het nu in geld wordt uitgedrukt.’

maandag 4 oktober 2010

Driekwart Nederlanders onderschat kans op brand

Een recente steekproef van de Brandwonden Stichting toont aan dat 74% van de Nederlanders de kans onderschat dat er in de eigen woning brand uitbreekt. Hoewel het merendeel van de ondervraagden wel zegt veel te kunnen doen om de brandveiligheid thuis te verbeteren, blijft het opvallend dat men over het algemeen nog onvoldoende maatregelen neemt om brand te voorkomen, brand te melden en veilig te kunnen vluchten bij brand. De Brandweer komt daarom vanaf 1 oktober met de kritische vraag: 'Wat doe JIJ bij brand?'. Gevolgd door de oproep: Daar moet je NU over nadenken.
Ricardo Weewer, plaatsvervangend commandant van Brandweer Amsterdam-Amstelland en adviseur van de Brandpreventieweken, verbaast zich niet over de uitkomst van de steekproef. 'Mensen hebben over het algemeen het gevoel: brand overkomt mij toch niet. Helaas is het brandveiligheidsbewustzijn dus nog steeds onvoldoende ontwikkeld. Daardoor nemen mensen minder eigen verantwoordelijkheid om daadwerkelijk maatregelen te nemen om brand te voorkomen, brand te ontdekken en snel te kunnen vluchten. Simpel gezegd: te weinig veiligheidsbewustzijn blokkeert het nemen van de eigen verantwoordelijkheid. Daar gaan we door acties in de Brandpreventieweken verandering in brengen.'
Eerder onderzoek spreekt van 'cognitieve dissonantie': mensen hebben de neiging om het voor zichzelf goed te praten dat zij (te) weinig aan brandveiligheid hebben gedaan. Zij weten bijvoorbeeld dat zij niet genoeg maatregelen hebben getroffen. Maar omdat zij denken dat het hen niet overkomt, berusten zij in deze gedachte. Zo ontstaat onderschatting van brandgevaar. De resultaten van de steekproef van de Brandwonden Stichting onderschrijven dergelijk gedrag. 74,2% van de ondervraagden achtte de kans op brand in huis kleiner dan 1 op 10.000. Maar met gemiddeld 7.000 woningbranden op 7 miljoen woningen, is de echte kans 1 op 1.000.
De hele maand oktober voeren de Nederlandse brandweerkorpsen de actie 'Wat doe JIJ bij brand? Daar moet je nu over nadenken!'. Door een korte brandveiligheidstest op www.watdoejijbijbrand.nl worden consumenten geconfronteerd met hun eigen gedrag. De actie 'Wat doe JIJ bij brand?' richt zich op veiligheidsbewustzijn, het plaatsen van een werkende rookmelder en het oefenen van een vluchtplan. Deze actie wordt actief ondersteund door de Brandwonden Stichting met tv-spots en het verspreiden van de boodschap dat de kans op het meemaken van een woningbrand zeer reëel is. (1 op 1000 wordt afgezet tegenover de kans op het winnen van de hoofdprijs in de loterij: 1 op 10.000.000.)

Laurastar innoveert

Het nieuwe strijksysteem Laurastar S7 is uitgerust met een driedimensionale, actieve zool, waardoor je voortaan supersnel een ongeëvenaard strijkresultaat verkrijgt. Laurastar rust de nieuwe Laurastar S7 uit met hun nieuwe, gepatenteerde 3Dii technologie, en zet een nieuwe standaard voor zichzelf neer. Het nieuwe strijksysteem is immers voorzien van een driemensionale, actieve zool, die jouw wasgoed niet enkel sneller, maar ook gemakkelijker, plooivrij kan maken.

vrijdag 1 oktober 2010

AEG’s nieuwe visie op design

AEG onthulde op IFA een volledige nieuwe visie op design. En die is uiteraard gebaseerd op de wensen van de consument, die het gebruiksgemak van een toestel boven alles plaatsen en veel waarde hechten aan de totale vormgeving van hun keuken. “Keukentoestellen moeten performant zijn, maar ze mogen de harmonie in het keukendesign absoluut niet verstoren,“ zo verklaart Hans Strohmeier, Senior Design Manager bij AEG.

HEMA kiest voor duurzame cacao

Dit jaar zet HEMA de eerste stap in het verduurzamen van de chocoladeletters. Hiertoe is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met UTZ CERTIFIED. Het gehele assortiment chocoladeletters is dit jaar gecertificeerd volgens de UTZ CERTIFIED standaard. Zo weten klanten dat de cacao niet alleen een prima kwaliteit heeft, maar ook dat lokale boeren geholpen worden zich economisch te ontwikkelen en dat het milieu zoveel als mogelijk wordt ontzien. Aan de smaak en prijs van de letters verandert niets. Op die manier maakt HEMA verantwoorde chocolade toegankelijk voor iedereen.
Deze samenwerkingsovereenkomst en het feit dat dit jaar alle meer dan 175 varianten chocoladeletters met het UTZ certificaat verkrijgbaar zijn, is de eerste stap in het verduurzamen van het totale assortiment chocolade zoals eind 2009 aangekondigd.  Ook een deel van het komende kerst- en paasassortiment wordt voorzien van het UTZ certificaat. Daarnaast bekijkt HEMA de mogelijkheden om het reguliere assortiment chocolade verder te kunnen verduurzamen.