Uit een recent onderzoek van NIQ onder ruim 12.000 Nederlandse consumenten blijkt dat betaalbaarheid de belangrijkste barrière vormt voor duurzame keuzes bij de aanschaf van witgoed. Hoewel duurzaamheid steeds vaker een rol speelt in het aankoopproces, blijft prijs doorslaggevend.
Inflatie en hoge prijzen zijn de grootste zorgen voor Nederlandse consumenten (46%). 22% van de Nederlanders benoemt klimaatverandering als topzorg. Bij de aanschaf van witgoed apparaten is prijs de belangrijkste factor (75%), gevolgd door producteigenschappen, zoals energieverbruik, inhoud van de was/droog trommel, merk (67%).
Bij de keuze voor een nieuwe wasmachine of droger wordt energieverbruik het vaakst genoemd als belangrijkste producteigenschap (74%). Toch geeft 64% van de consumenten aan hun huidige droger pas te vervangen als deze aan vervanging toe is. Slechts 4% is bereid een werkend apparaat eerder te vervangen voor een energiezuiniger alternatief. Na de invoering van vernieuwde energie labels voor wasdrogers op 1 juli jl., is inmiddels 18% van het aantal verkochte nieuwe wasdrogers een energiezuinig apparaat (met een groen A of B label).
Ondanks de prijsgevoeligheid is 77% van de consumenten bereid extra te betalen voor een energiezuinig apparaat. Het merendeel (47%) wil tot €100 meer uitgeven, terwijl bijna een kwart (24%) bereid is €100-€200 extra te investeren. Slechts 6% geeft aan meer dan €200 te willen betalen. Jongere generaties en huishoudens met hogere inkomens tonen zich het meest bereid om meer te betalen.
Voor 54% van de consumenten is het onduidelijk hoeveel geld zij kunnen besparen op energiekosten met een zuiniger apparaat. Deze informatiekloof is het grootst bij jongere generaties (67% van 18-34 jaar). Consumenten zien fabrikanten als belangrijkste bron van informatie over energie labels (46%), gevolgd door overheid (26%) en retailers (14%).
Recycling (73%) en energiebesparing in huis (69%) zijn inmiddels gangbaar, maar bij grote aankopen blijft betaalbaarheid cruciaal. Fabrikanten en retailers die helder communiceren over kostenbesparing en duurzaamheid kunnen consumenten helpen de stap naar energiezuinige apparaten te zetten.
dinsdag 2 december 2025
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten