De Reclame Code Commissie (RCC) heeft geoordeeld dat Albert Heijn consumenten misleidde met duurzaamheidsgeloofsbrieven op zuivelproducten — zoals melk en yoghurt.
Op de verpakkingen stonden afbeeldingen van insecten, vlinders en bedreigde weidevogels (zoals de grutto en kievit), en teksten waarin werd gesteld dat het zogeheten “Beter voor Natuur & Boer”-programma de biodiversiteit verbetert.
Volgens de RCC heeft Albert Heijn echter onvoldoende onderbouwd hoe dit programma daadwerkelijk bijdraagt aan het behoud van natuur en dieren. Daardoor wekt de supermarkt de indruk dat de zuivelproducten helpen bij de bescherming van (bedreigde) diersoorten — iets wat zij niet aannemelijk konden maken.
De uitspraak van de RCC is niet juridisch bindend, maar Albert Heijn laat weten de verpakkingen aan te passen. Mocht de supermarkt het oordeel niet accepteren, dan bestaat de mogelijkheid om in beroep te gaan — binnen twee weken.
maandag 8 december 2025
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten