Consumenten die een fout op de kassabon ontdekken bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama krijgen het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond. Bij een steekproef in augustus 2025 vond de Consumentenbond bij deze regionale supermarkten.
In april 2025 bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat regionale supermarkten vaak de fout in gingen met hun kassabonnen. Ze beloofden toen beterschap. In augustus 2025 bekeek de Consumentenbond opnieuw de prijzen bij DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar. Mysterieshoppers bezochten per keten 6 filialen en controleerden de prijzen van 25 aanbiedingen.
Bij DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama stonden aanbiedingen nog steeds vaak met de verkeerde prijs op de bon. Zoals een krat Heineken 0.0. In de winkel staat er €9,99, maar bij de kassa kost het €18,38. Of een Drentse worst die niet de geadverteerde €5,49 kost, maar €10,69. Deze producten liggen vaak niet in de gewone schappen, maar in actiedisplays, manden of kopstellingen.
DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama hebben naast een prijsgarantie ook toegezegd externe mysterieshoppers in te huren om prijzen te controleren. De 3 supers gaan de resultaten daarvan delen met de Consumentenbond. Hoogvliet heeft ook veel papieren reclameborden vervangen door elektronische prijskaartjes, die automatisch de juiste prijs laten zien.
Eerder doneerden Albert Heijn, Jumbo en PLUS samen €1,8 miljoen aan goede doelen voor hun kassabonfouten. Bij deze supermarkten komen dit soort fouten inmiddels amper meer voor.
donderdag 27 november 2025
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten