Pages

Subscribe Twitter

woensdag 14 mei 2025

Meer plantaardige eiwitten

Jumbo, Wageningen University & Research (WUR), Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en Hak starten samen een tweejarig onderzoeksproject om consumenten te stimuleren vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten. Het initiatief, onder de naam Shifting Shelves, is een Publiek-Private Samenwerking (PPS) en loopt van 2025 tot en met 2026.

Het doel van Shifting Shelves is om te onderzoeken hoe supermarktinrichting en communicatie kunnen bijdragen aan een verschuiving naar een meer plantaardig eetpatroon. Jumbo experimenteerde eerder al met het plaatsen van vleesvervangers in het vleesschap. Dit nieuwe project gaat verder en betrekt nu ook producten als noten en peulvruchten.

Conservenproducent Hak pleit al langer voor een prominentere positie van peulvruchten in de supermarkt, bijvoorbeeld op het versplein. Ook noten krijgen binnen het project extra aandacht.

De samenwerking levert waardevolle inzichten op in consumentengedrag en draagt bij aan bredere doelen zoals emissiereductie en gezondere eetgewoonten. Volgens Jumbo helpt een betere balans op het bord niet alleen het klimaat, maar ook de volksgezondheid. Daarnaast biedt het project nieuwe wetenschappelijke kennis over effectieve gedragsinterventies.

0 reacties:

Een reactie posten