Pages

Subscribe Twitter

donderdag 2 mei 2024

Consument niet tevreden over garantie

Een op de vijf consumenten is niet tevreden over de manier waarop de verkoper hun beroep op garantie afhandelde. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond.

Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen 7300 panelleden naar hun ervaringen met garantie. Ruim een derde van de ondervraagden deed het afgelopen jaar een beroep op de garantie van een product. 76 procent van hen nam daarvoor contact op met de winkel.

Consumenten moeten nog te vaak in discussie met de verkoper. Volgens de wet is die het eerste aanspreekpunt en mag hij niet doorverwijzen naar de fabrikant, maar veel winkeliers doen dat wel. Daarnaast zijn veel winkels slecht of zelfs helemaal niet bereikbaar, waardoor kwesties onnodig lang voortslepen. Eén op de 5 consumenten is daardoor dus ontevreden. Meestal komt dat omdat het probleem uiteindelijk niet goed is opgelost.

Consumenten die geen beroep doen op garantie doen dat vaak omdat ze denken dat de garantietermijn is verlopen. Ook als het product goedkoop is of consumenten het niet veel meer waard vinden, gaan ze er vaak niet mee terug naar de winkel. En soms vinden ze het eenvoudigweg te veel moeite.

0 reacties:

Een reactie posten