Pages

Subscribe Twitter

dinsdag 14 mei 2024

AH breidt wijnassortiment uit

Het wijnassortiment van Albert Heijn is vanaf deze week met 39 nieuwe wijnen uitgebreid. Hiervan is een derde biologisch. Het assortiment bevat ook natuurwijnen, ‘orange wines’, rosé, wit en een range lichtzoete wijnen.

Als eerste retailer in Nederland zette Albert Heijn eind 2023 een stap op het gebied van natuurwijnen en nu gaat het assortiment natuurwijnen van twee  naar vier wijnen. Aan de witte en rode natuurwijn van het Argentijnse merk Santa Julia worden nu een Cabernet Sauvignon en een Garnacha van het merk Chloss Terroir toegevoegd. Natuurwijn, ook wel ‘vin naturel’ genaamd, is een wijn die op een zo natuurlijk mogelijke wijze gemaakt wordt. Hoewel er nog geen certificering voor natuurwijn is, is het overduidelijk dat de wijnboer alleen natuurlijke bestrijdingsmiddelen gebruikt, niet machinaal oogst en geen toevoegingen als gist en sulfiet doet.

‘Orange wines’ zijn wijnen van witte druivenrassen, volgens de methode waarop rode wijn gemaakt wordt. Normaliter worden de witte druiven geperst en daarna gescheiden van de schillen, pitten en vruchtvlees om vervolgens te vergisten. Bij ‘orange wines’ worden de schillen, pitten en vruchtvlees juist wel bij het witte sap gelaten tijdens het vergisten. Dit levert een oranje gekleurde wijn op (vandaar de naam ‘orange wine’) met de eigenschappen van een rode wijn, maar ook met de frisheid van witte wijn. Het is een manier van wijn maken die al duizenden jaren oud is.

Albert Heijn heeft al de Zuid-Afrikaanse Daschbosch Skin Contact op het schap staan. Hier worden aan toegevoegd: Famille Paillet Emotion Vin Orange Bio en de Midi par Mas Vin Orange Bio. Beide kosten €8,99 per 0,75 liter.

Er is meer vraag naar rosé en witte wijn blijkt uit analyse van Albert Heijn. De supermarkt speelt hierop in door 8 nieuwe rosé wijnen en 14 witte wijnen toe te voegen aan het huidige assortiment.  

Albert Heijn maakt wijnliefhebbers ook blij met een aantal wijnen die exclusief verkrijgbaar zijn bij de supermarktketen. Van het prachtige Zuid-Afrikaanse topwijnhuis Constantia Uitsig introduceert Albert Heijn 3 witte wijnen: Sauvignon Blanc (€12,99 per 0,75 liter), Chardonnay en Sémillon (beide €18,99 per 0,75 liter). Constantia Uitsig bevindt zich op de oudste plek waar wijn geproduceerd wordt op het Zuidelijk Halfrond, Constantia. Al meer dan 300 jaar wordt hier aan wijnbouw gedaan.  

Albert Heijn heeft nu 4 lichtzoete wijnen van het merk Tardia in het assortiment, die zeer toegankelijk zijn: wit, rosé, rood (€4,99 per fles van 0,75 liter) en sparkling rosé (€7,99 per fles van 0,75 liter). Heerlijk zomers!

El Maestro is een Spaans wijnmerk dat staat voor smaakvolle, gemakkelijk drinkende wijnen. Fruitig en geschikt voor elk moment en elk budget. Er is een rode en een witte variant. Deze kosten €5,29 per fles van 0,75 liter.

De hippe urban winery Chateau Amsterdam bestaat al enkele jaren en hier gaat Albert Heijn 2 geblende wijnen van opnemen, een Sauvignon Blanc en een Tempranillo & Nero d’Avola. Prijs €5,99.  

El Veloz is een Chileens merk dat biologische wijn vertegenwoordigt. ‘El Veloz’ betekent ‘De Snelheid’ en dat slaat dan weer op de haas die op het vooretiket prijkt. Een Cabernet Sauvignon en een Chardonnay voor €4,99.  

Sella & Mosca is een welbekend Sardinisch wijnhuis waar een Cannonau (Sardinisch voor Grenache) en een Vermentino van in het assortiment komen (€7,99 per 0,75 liter). De keuken van Sardinië is eeuwenlang beïnvloed door allerlei volkeren en is daardoor zeer veelzijdig. Deze wijnen passen goed bij een scala aan gerechten en laten daarmee die Sardinische veelzijdigheid zien.

0 reacties:

Een reactie posten