De brancheorganisaties van fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) zijn niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond.
Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie. De Consumentenbond gaat nu enkele gevallen voorleggen aan de rechter.
De Consumentenbond vond weer tientallen nieuwe voorbeelden van krimpflatie. Zo stopt Sportlife minder kauwgom in een potje, Ariel minder waspoeder in een pak en Andrélon minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft. En soms gaat de inhoud omlaag én de prijs omhoog, zoals bij Vanish Oxi Action vlekkenverwijderaar en Vision zonnebrandmiddel. Hierdoor betalen consumenten respectievelijk 13% en 28% meer voor het product.
De Autoriteit Consument & Markt riep aanbieders eerder dit jaar op om transparanter te zijn over wijzigingen, bijvoorbeeld door dit expliciet op verpakkingen te zetten. De Consumentenbond ging hierover in gesprek met brancheorganisaties CBL en FNLI, maar zonder resultaat. Ook Albert Heijn en Jumbo gingen niet in op een verzoek van de Consumentenbond om hun klanten actief te wijzen op verpakkingen waarvan de inhoud is verminderd.
Carrefour goed voorbeeld
Omdat de aanbieders niet in beweging komen, zal de Consumentenbond een aantal voorbeelden aan de rechter voorleggen voor een oordeel.
woensdag 25 oktober 2023
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten