Subscribe Twitter

dinsdag 10 maart 2015

Besparen op boodschappen

De weg naar de kassa in de supermarkt biedt veel verleidingen. Consumenten nemen veruit de meeste aanschafbeslissingen pas op de winkelvloer. Volgens onderzoek is tot 70 procent van de aankopen in de supermarkt niet van tevoren gepland.

Boodschappen doen op internet krijgt steeds meer vormen. Jumbo heeft naar eigen zeggen de eerste bestel-app voor tablets gelanceerd. Als de consument voor middernacht heeft besteld, kan hij de boodschappen de volgende middag bij een van de 30 afhaalpunten oppikken. Albert Heijn biedt al sinds jaar en dag een online bestelservice, met thuisbezorging. Supermarktketen Hoogvliet doet een test met het bezorgen van boodschappen met een elektrische TukTuk. Ook zijn er een aantal regionale nieuwkomers, zoals Vershuys.com in Oost-Brabant en Limburg.

Online boodschappen doen maakt een groei door, bevestigt Dirk Mulder, sectormanager food & retail van ING. “Het aandeel van online bestellingen in de totale food-omzet zal in 2020 rond de 5 procent uitkomen. Nu is dat iets minder dan 1 procent.” Net als op andere gebieden zullen het vooral de outsiders zijn die de groei aanjagen, stelt hij. “Bol.com deed dat met boeken, Wehkamp met kleding en Zalando met schoenen.”


0 reacties:

Een reactie plaatsen