De Consumentenbond heeft de Autoriteit Consument & Markt gevraagd op te treden tegen bakfietsproducent Babboe. De fabrikant is te traag met het uitvoeren van een terugroepactie, dwingt consumenten tot ongunstige keuzes en communiceert slecht.
Eerder dit jaar riep Babboe 22.000 bakfietsen terug, omdat de fietsen stuk kunnen gaan en onveilig kunnen zijn. Consumenten hebben recht op reparatie of een vervangende fiets binnen een redelijke termijn zonder dat ze daar te veel last van hebben. Maar veel consumenten moeten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets. Terwijl ze al sinds februari hun bakfiets niet mogen gebruiken.
Consumenten met een bakfiets die 5 jaar of ouder is, krijgen een voucher ter hoogte van de dagwaarde. Met de vouchers kunnen klanten op een speciale website een nieuwe fiets uitzoeken. Maar het aanbod op de site was lange tijd klein en ongeveer de helft van de fietsen was niet leverbaar. Babboe heeft het aanbod recent wel uitgebreid, maar dat is voor consumenten veel te laat. Bovendien moeten klanten vaak flink bijbetalen voor een nieuwe bakfiets.
In veel gevallen mogen consumenten ook geld terugvragen in plaats van een voucher, maar die verzoeken wijst Babboe af. Sinds kort geeft Babboe wel korting op een deel van de fietsen. Dat kan honderden euro’s schelen, maar dat is te laat voor klanten die hun voucher al ingewisseld hebben.
maandag 21 oktober 2024
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten