De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de malafide praktijken van partijen die zich voordoen als slotenmakers. Zij maken misbruik van consumenten in een noodsituatie door veel te hoge prijzen te rekenen, consumenten agressief te benaderen, slecht werk te leveren en geen contactmogelijkheid te bieden voor klachten.
Zo heeft de ACM Google verzocht om online advertenties van onbetrouwbare partijen te verwijderen, bedrijven gestopt die klanten doorverwijzen naar onbetrouwbare slotenmakers en websites laten blokkeren.
Consumenten die zichzelf buiten sluiten, zoeken op internet een slotenmaker die de deur voor hen kan openen. Via advertenties op internet komen zij gemakkelijk in contact met een partij die zich voordoet als slotenmaker en die voor hoge bedragen (tot wel 8000 euro) de klus uitvoert. Dit komt doordat de bovenste zoekresultaten en advertenties vaak van deze onbetrouwbare partijen zijn. De websites bevatten misleidende informatie of missen belangrijke informatie over het bedrijf achter de advertentie, zodat de consument met zijn klacht nergens terecht kan. Ook ontvangt hij vooraf geen informatie over de kosten die hij mag verwachten. Het gaat om netwerken van personen en bedrijven die steeds van naam, website en telefoonnummer wisselen en professionele verhullingstechnieken toepassen. Daarom zijn de praktijken ook zo hardnekkig.
donderdag 18 februari 2021
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten