Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24 procent, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45 procent goedkoper, met uitschieters tot bijna 80 procent.
Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij 15 supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken, zoals Calvé-pindakaas en Ariel-wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het huismerkmandje 45 procent goedkoper. Het prijsverschil is het grootst bij Deen, Deka, Dirk en Vomar. Uitschieters zijn er vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten.
Zo is waspoeder van het huismerk gemiddeld 79 procent goedkoper dan die van Ariel. Sommige producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk.
woensdag 26 augustus 2020
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten