Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling van de Consumentenbond. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40% besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen 105 euro.
Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Gemiddelde prijsstijgingen van 20 procent of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29 procent duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%.
Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.
woensdag 4 september 2019
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten