Subscribe Twitter

vrijdag 13 april 2018

Consumenten willen kleurcodering

71 procent van de consumenten is voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van levensmiddelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten zijn bovendien het meest positief over voedselkeuzelogo’s die werken met verkeerslichtkleuren.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren. Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.’

Voedselkeuzelogo’s op de voorkant van verpakkingen geven uitleg over de informatie op de achterkant die voor veel consumenten lastig te begrijpen is. De Consumentenbond vroeg een representatief panel van ruim 1000 consumenten naar hun mening over drie voedselkeuzelogo’s: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo. De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beiden werken met verkeerslichtkleuren. 51 procent zou kiezen voor het Verkeerslichtlogo, 29 procent voor Nutri-Score en 8 procent voor het Keyhole logo.

Om de oproep voor een onafhankelijk, duidelijk voedselkeuzelogo mét kleurcodering kracht bij te zetten, overhandigde de Consumentenbond het onderzoeksrapport 'Voedselkeuzelogo’s’ aan de Tweede Kamer.

0 reacties:

Een reactie posten