Subscribe Twitter

vrijdag 3 april 2015

Consument koopt biologisch

Biologische groente en fruit worden vaker verkocht wanneer ze onverpakt worden aangeboden. Uit onderzoek van Wageningen UR en het GroentenFruit Huis Comité Biohandel, via een virtuele supermarkt, blijkt dat 20% meer consumenten deze producten kochten als ze onverpakt zijn. In tweede instantie vond een praktijktest plaats in Hoogvliet supermarkten, ook hier bleek dat de verkoop significant stijgt als de producten niet verpakt zijn.

Kopers hebben weinig begrip voor het verpakken van biologische groente en fruit in plastic, blijkt uit eerder onderzoek. De variant 'onverpakt' versus 'verpakt' is getest in de virtuele supermarkt, die in een echte Hoogvliet supermarkt is geplaatst. Consumenten konden hier aan de hand van een boodschappenlijstje digitaal winkelen. In de virtuele supermarkten waren zowel biologische als niet-biologische varianten aanwezig.

Vervolgens is het onderzoek in de praktijk herhaald in alle Hoogvliet-winkels. Het product biologische avocado werd niet meer verpakt aangeboden, maar onverpakt met een sticker aanduiding. De reguliere avocado werd altijd al onverpakt aangeboden. Het resultaat van de praktijktest was dat zowel het volume biologische avocado als het totaal volume avocado dat verkocht werd, significant groter was in deze testperiode.

0 reacties:

Een reactie plaatsen