Subscribe Twitter

vrijdag 24 januari 2014

Fabrikanten verkopen suikerpraatjes

Levensmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen bijvoorbeeld, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.
Sommige fabrikanten vermelden op hun verpakking 'zonder toegevoegd suiker', maar stoppen wel geconcentreerd appel- of druivensap in hun product. Dit is wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat de voedingswaarde gelijk staat aan gewone suiker. De Consumentenbond gaat er bij deze fabrikanten op aandringen om dit soort claims te verwijderen. Als de fabrikanten daar geen gehoor aan geven, is het aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om in te grijpen. Er zijn ook fabrikanten die de mazen van de wet opzoeken en allerlei marketingtrucs gebruiken om hun product, tjokvol suiker, aan de man te brengen. Ook die fabrikanten gaat de Consumentenbond met de actie Suikerpraatjes aanpakken.
Sinds 2012 voert de Consumentenbond met 'Kletsplaatjes' actie tegen fabrikanten die misleidende verpakkingen, namen en etiketten gebruiken. De actie Suikerpraatjes is hier onderdeel van en vindt plaats tijdens de dieetcampagne 'Slim eten' van de Consumentenbond. Consumenten die meer willen weten over suiker, kunnen de Suikerquiz doen en de Minigids Dieet bestellen. Daarin staan de antwoorden op 20 vragen over suiker, informatie over lightproducten en wordt het zoetmiddel stevia onder de loep genomen.

0 reacties:

Een reactie plaatsen