Vier jaar na de invoering van de vernieuwde energielabels voor lampen interpreteren de meeste consumenten de labels nog altijd verkeerd. Dat blijkt uit recent onderzoek door Ledinbouwspotsleds.nl. Zo denkt 85% dat een ledlamp met energielabel F niet zuinig is, terwijl dergelijke lampen zeer energie-efficiƫnt kunnen zijn. De verwarring leidt tot misverstanden en mogelijk verkeerde aankopen.
Het onderzoek door Ledinbouwspotsleds.nl maakt duidelijk dat de nieuwe energielabels voor elektrische apparaten en verlichting, die sinds 2021 in de EU gelden, niet doen waarvoor ze bedoeld zijn: meer duidelijkheid bieden aan de consument.
Ruim de helft van de respondenten (51,9%) zegt enigszins bekend te zijn met de nieuwe labels. 9% zegt er zeer bekend mee te zijn. Toch antwoordt 85,4% op de vraag ‘Denkt u dat een ledlamp met energielabel F zuinig is?’ met nee, zeker niet (45%) of nee, waarschijnlijk niet (40,4%).
Terwijl dergelijke lampen wel degelijk zuinig kunnen zijn, ze worden alleen strenger beoordeeld. De eerdere indeling met A+, A++ en A+++ is afgeschaft. Producten krijgen nu een label van A tot en met G, waarbij A staat voor de energiezuinigste apparaten. Een lamp die voorheen A+ heette, kan nu bijvoorbeeld in categorie E of F vallen.
Webshops konden nog tot 1 maart 2023 gebruik maken van het oude energielabel van producten die al eerder op de markt waren. Tegenwoordig zijn bij webshops vrijwel alleen energielabels te zien met een E of F score, terwijl de consument de nieuwe labels van 2021 allang weer vergeten is. Daar zit nu de onduidelijkheid bij de consument, want ledverlichting was toch juist energiezuinig en duurzaam?
Desondanks blijkt uit het onderzoek van Ledinbouwspotsleds.nl dat consumenten waarde hechten aan de energielabels. Meer dan de helft van de consumenten kijkt meestal (36,6%) of altijd (21,6%) naar het energielabel voordat zij een apparaat kopen, vooral bij grotere apparaten als koelkasten, televisies en wasmachines. Ze doen dit met name om het eigen stroomverbruik te reduceren voor een lagere energierekening.
De onderzoekers concluderen dat verdere publieksvoorlichting noodzakelijk is om de herindeling van energielabels beter te laten landen bij consumenten. Heldere uitleg, zowel online als in winkels, kan voorkomen dat energiezuinige producten onterecht worden vermeden.
donderdag 21 augustus 2025
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten