En winkels compenseren die kortingen grotendeels met hun ‘gewone’ prijzen. Die liggen een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk. Duitsland is gemiddeld 50 procent goedkoper voor A-merken, Frankrijk 45 procent. Uiteindelijk hebben consumenten meer aan een vaste lage prijs dan aan hoge kortingen.’
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van A-merk drogisterijproducten bij 14 landelijke supermarkt- en drogisterijketens. Aanbiedingen werden daarin niet meegenomen. Kijkend naar gewone prijzen blijken de meeste supermarkten goedkoper dan drogisterijen.
Consumenten kunnen A-merk drogisterijartikelen ook vaak veel voordeliger online kopen, zonder dat ze in de aanbieding zijn. Of bij discounters zoals Action, Wibra en Zeeman. Het aanbod van A-merken is daar wel beperkt. Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld 3 keer goedkoper dan A-merken.
Fabrikanten en winkels sturen met hoge kortingen op A-merken steeds meer aan op bulkaankopen. Daarmee kunnen consumenten een paar weken of maanden vooruit en gaan ze even niet naar de concurrent. Om de scherpe aanbiedingen te compenseren worden de normale prijzen hoger.
De Consumentenbond vindt dit geen goede ontwikkeling en neemt daarom aanbiedingen niet meer mee bij het berekenen van het predicaat Beste Koop (beste prijs-kwaliteitverhouding).
0 reacties:
Een reactie posten