Vanaf 1 januari 2024 is de Nutri-Score in Nederland ingevoerd als officieel voedselkeuzelogo. Consumenten kunnen zo zien hoe (on)gezond een product is. Marketingonderzoekers Max Pachali, Arjen van Lin en Bart Bronnenberg onderzochten de prijzen van ongezonde producten met een waarschuwingslabel en zagen dat de meeste producten met zo’n waarschuwing duurder werden. Een label zorgt er waarschijnlijk dus voor dat consumenten die minder te besteden hebben, minder ongezonde producten kopen. Een win-win effect.
‘Te veel vet!’. ‘Te veel suiker!’ Waarschuwingslabels op de voorkant van verpakkingen zijn een belangrijk instrument in de strijd tegen obesitas en zijn in veel landen ingevoerd of worden op dit moment overwogen. Uit onderzoek is bekend dat waarschuwingsetiketten op ongezonde voedingsmiddelen consumenten aanmoedigen om ongezonde producten te laten staan. Maar de prijsfactor speelt ook een rol.
De onderzoekers bekeken het effect van etiketten op ongezonde voedingsmiddelen in Chili. Het doel van beleidsmakers was om consumenten met een lagere sociaaleconomische standaard bewuster te maken van voedselkeuzes. Deze consumenten hebben vaak minder kennis over gezonde voeding en vaak minder toegang tot gezondheidszorg. De reactie van de prijs is hierbij van groot belang. Labels kunnen namelijk ook averechts werken als fabrikanten bijvoorbeeld de prijzen van de gelabelde producten verlagen om mensen het product toch te laten kopen.
vrijdag 2 februari 2024
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten