Nog nooit stonden er zoveel producten van huismerken in de schappen. Zowel Albert Heijn als Jumbo biedt tegenwoordig rond de 10.000 huismerkproducten aan. Die zijn nu verantwoordelijk voor bijna dertig procent van de omzet in supermarkten, zegt marktonderzoeker Circana.
Door de hoge inflatie stappen veel mensen over naar de goedkopere huismerken, geeft Circana als verklaring. De prijsverschillen kunnen enorm zijn.
Wat willekeurige voorbeelden: 'gewone' pannenkoekmix van huismerk Dirk kost 74 cent, voor een soortgelijk Koopmans-pak betaalt de consument 1,19 euro. Voor koffiemelk van huismerk AH moet 99 cent afgetikt worden, voor de koffiemelk van Friesche Vlag 1,59 euro.
Sjanny van Beekveld van Circana zegt dat A-merken het in coronatijd juist beter deden dan huismerken. Mogelijk waren A-merken iets flexibeler in het uitbreiden van volumes en promoties blijven doen.
maandag 28 augustus 2023
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten