Een nieuwe verpakking? Grote kans dat je extra geld neertelt voor mínder inhoud. Of zelfs zonder nieuwe verpakking, maar merk je opeens dat een pak crackers wél in het geheel in je voorraadblik past: ze zijn stiekem kleiner geworden, en met minder in een pakje.
Krimpflatie noemen we dit: een samentrekking van krimpen (minder inhoud) en inflatie (kort gezegd: meer betalen).
Ruim 60 procent van 25.902 ondervraagden die Radar raadpleegde heeft dit het afgelopen jaar meegemaakt.
De voorbeelden van krimpflatie zijn bijna onuitputtelijk:
Theezakjes: deze zijn van 2 gram inhoud naar 1,5 gram inhoud gegaan. Tussentijds is de prijs wel gestegen (per doosje 20 stuks)
Tempo zakdoekjes nu nog maar 9 i.p.v. 10
Taart 200 gram minder, prijs 0,50 euro duurder
Kattenbrokken Royal Canin Urinary S/O: van 9 kilo voor €64 naar twee kilo mínder voor een euro méér
Roerbakgroenten van 450 gram naar 400 gram
Bos bloemen. 9 i.p.v. 10 bloemen
Frambozen diepvries bij AH was eerst 1 kilo voor 5,99, nu 750 gram voor 6,49
dinsdag 28 februari 2023
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

0 reacties:
Een reactie posten