Pages

Subscribe Twitter

dinsdag 3 oktober 2017

Onzin op voedselverpakkingen


Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 90% van de consumenten vindt dat er iets moet worden gedaan aan misleidende informatie op etiketten. De Consumentenbond start de campagne ‘Dit deugt niet’ en roept consumenten op de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun. Een voorbeeld is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet; er zitten maar liefst 6 suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5% in zit. En wat te denken van Zonnatura, een merk dat zich profileert als ‘natuurlijk’ en ‘maatschappelijk verantwoord’ maar een 20 kruiden oplosthee verkoopt dat voor 92% uit suiker bestaat.’

De Consumentenbond legde 10 voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen ook vragen over de informatie op verpakkingen beantwoorden. 93% van het panel vindt dat de voorkant van een product een goed beeld moet geven van wat er in zit. Volgens 91% wekken ingrediënten die prominent op de voorkant van de verpakking staan de indruk dat daar veel van in het product zit.

De Consumentenbond pleit al jaren voor betere informatie op voedseletiketten en geeft voorbeelden van producten die consumenten op het verkeerde been zetten op de Wall of Shame. Naar aanleiding daarvan pasten sommige fabrikanten hun producten aan, maar nog te vaak staan er verpakkingen in supermarkten die een wel erg vertekend beeld geven van de inhoud van het product. De Consumentenbond start daarom de petitie ‘Ik heb recht op eerlijke informatie op voedselverpakkingen’ en zal zo nodig gerechtelijke stappen ondernemen.

0 reacties:

Een reactie posten