Subscribe Twitter

vrijdag 22 januari 2016

Gecertificeerde hazelnoten bij Jumbo

Jumbo Supermarkten zet een volgende stap in de verduurzaming van haar huismerkassortiment. Vanaf deze maand stromen namelijk de eerste UTZ gecertificeerde hazelnoten in bij de supermarktketen. Het familiebedrijf werkt hiervoor samen met UTZ Certified, een keurmerk voor duurzame landbouw. Deze organisatie heeft een duurzaamheidsprogramma ontwikkeld om de komende jaren de sociale omstandigheden en milieu-impact bij de productie van hazelnoten structureel te verbeteren. Jumbo is de eerste Nederlandse retailer die partner is van het programma. Het keurmerk richt zich hierbij op het uitbannen van kinderarbeid, veiligere werkomstandigheden, effectievere landbouwmethodes en zorg voor een beter milieu. Dit moet uiteindelijk leiden tot een duurzame productie en pluk van hazelnoten in Turkije, waar 80% van de wereldproductie vandaan komt.

Het programma - dat in 2013 is gestart - pakt verduurzaming van de hazelnotensector in de volle breedte aan. UTZ Certified werkt hierbij samen met (toe)leveranciers en NGO’s door de keten heen. Zo heeft Jumbo met de resultaten uit dit programma haar inkoopbeleid van hazelnoten en producten die hazelnoten bevatten, verder aangescherpt. Ed van de Weerd: “Met onze input dragen we er aan bij om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Daarnaast zij we meerdere keren naar Turkije afgereisd - ook met leveranciers - om ter plekke zelf te zien en te horen waar de uitdagingen liggen. Met deze inzichten kunnen we zaken verbeteren.”

0 reacties:

Een reactie plaatsen