Subscribe Twitter

woensdag 14 oktober 2015

Helft Nederlanders gooit eten weg

Dertig procent van de Nederlanders gooit minstens enkele keren per week eten of drinken weg. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek door bureau GfK in opdracht van de Rabobank. Jongeren onder de dertig en gezinnen gooien de meeste etenswaren weg. Mensen geven aan dat ze vaak onbewust voedsel weggooien, maar ook dat ze het lastig vinden om hun gedrag aan te passen en dat hun partner ten aanzien van het eten van bewaard voedsel kieskeurig is. Zeventig procent van de mensen is bereid om het eigen gedrag te verbeteren. Uit het onderzoek volgen praktische oplossingen daarvoor.

Consumenten geven de volgende oplossingen aan om voedselverspilling terug te dringen:
 - Prijsstijging boodschappen. Mensen gaan bewuster inkopen en vaker eten invriezen als de aanschaf van eten en drinken flink duurder zou worden. Ook geeft tien procent van de ondervraagden toe dat zij voedsel weggooien omdat zij dit zich financieel kunnen veroorloven.
 - Aanbieden van kleinere porties en verpakkingen door producenten. Veertig procent van de respondenten geeft aan dat dit het meeste effect heeft.
 - Betere voorlichting over de houdbaarheidsdatum. Een kwart van de Nederlanders geeft aan eten en drinken weg te gooien als de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Hoewel het merendeel van de Nederlanders etenswaar regelmatig weggooit, is zeventig procent van de huishoudens wel van plan zijn gedrag te verbeteren. Een prijsstijging van de boodschappen zou voor twaalf procent van de huishoudens een motivatie zijn om minder eten weg te gooien. Ook gaan mensen bewuster inkopen en vaker eten invriezen. Tien procent van de ondervraagden geeft toe dat hij voedsel weggooit omdat hij zich dit financieel kan veroorloven.

Het merendeel van de ondervraagden vindt dat hij als consument zelf verantwoordelijk is om voedselverspilling tegen te gaan. Toch kunnen producenten van voedingsmiddelen en supermarkten wel helpen. Kleinere portie- en verpakkingsgroottes aanbieden, extra korting geven op producten waarvan de houdbaarheid bijna is verstreken en betere verpakkingen en bewaarmogelijkheden zijn de drie oplossingen die het meest worden genoemd in het onderzoek. Eén derde van de Nederlanders is zelfs bereid om meer te betalen voor verpakt voedsel als het daardoor langer houdbaar blijft, ook als dit betekent dat de voedselprijs hoger wordt.

0 reacties:

Een reactie plaatsen