Subscribe Twitter

maandag 3 november 2014

Douwe Egberts vernieuwt verpakkingen

In 1753 legde kruidenier Egbert Douwes in Friesland de basis voor Douwe Egberts. Nu, ruim 260 jaar later, worden er in Nederland elke seconde bijna 100 koppen Douwe Egberts koffie gedronken. De koffiebrander eert deze rijke historie met een nieuw design voor al haar verpakkingen. Centraal staan de waarden die de koffiebrander al sinds 1753 kenmerken: warmte, gezelligheid en vakmanschap. Op de nieuwe verpakkingen schitteren de meest onderscheidende elementen uit het verleden. Zo is een hoofdrol weggelegd voor het ‘Friese koffievrouwtje’ als symbool van gastvrijheid en samenzijn. Naast het nieuwe design, ligt er vanaf november meer nieuws van Douwe Egberts in het schap. Dan is de meest gedronken en geschonken koffie van Nederland ook verkrijgbaar in koffiepads.

“Douwe Egberts is al ruim 260 jaar hét koffiemerk van Nederland en kent de Nederlandse koffiebehoeftes door en door. Wij weten als geen ander hoe belangrijk de dagelijkse koffiemomenten zijn. Ons aanbod sluit dan ook perfect aan op de Nederlandse gewoontes en rituelen. Wij zijn ‘Gebrand voor Nederland’, dat willen we ook uitstralen met onze nieuwe verpakkingen. Door de belangrijkste waarden centraal te stellen, is het nieuwe design de perfecte vertaling van onze rijke historie”, aldus Roeland van der Mee, marketing directeur Douwe Egberts Nederland.

Op de nieuwe verpakkingen is een prominente rol weggelegd voor het Friese koffievrouwtje. De iconische afbeelding is opnieuw door een vakman op ambachtelijke wijze met de hand getekend en daarna uitgesneden in linoleum. Door gebruik te maken van deze traditionele techniek in plaats van een computerprogramma, doet Douwe Egberts het authentieke karakter van het koffievrouwtje eer aan.

Het warme thuisgevoel wordt versterkt door het gebruik van gouden elementen en de terugkeer van het dakje bovenaan de verpakking. De koffiebladeren op de achtergrond - symbool voor versheid en kwaliteit - maken het nieuwe design compleet.

Alle verpakkingen van Douwe Egberts krijgen het nieuwe design: van filterkoffie en koffiebonen, tot capsules en koffiepads. Internationaal ontwerpbureau Design Bridge is verantwoordelijk voor het ontwerp. “De opdracht was hier niet om simpelweg terug te blikken, maar om het verleden relevant te maken voor vandaag en de persoonlijkheid van het merk te begrijpen. Door het onderscheidend vermogen van Douwe Egberts in het schap te vergroten, zorgen we ervoor dat het merk ook in de toekomst voor de Nederlandse consument relevant blijft”, aldus Claire Parker, Creative Director van Design Bridge.

0 reacties:

Een reactie plaatsen