Subscribe Twitter

dinsdag 1 januari 2013

Grootste campagne tegen plofkip

Wakker Dier is vandaag de grootste campagne uit haar geschiedenis gestart, gericht tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Op televisie, radio, billboards en in kranten zal komende weken de kritiek op deze twee grote plofkipverkopers te horen en te zien zijn. Albert Heijn en de Jumbo Groep Holding BV verkopen samen meer dan de helft van alle plofkip die via de kassa's van de supermarkten verkocht wordt. Dit aandeel is sterk gegroeid, mede door het vele gestunt met kip van Albert Heijn en de 'laagste prijsgarantie' van Jumbo. "Meer dan de helft van alle plofkip is kreupel gefokt om een paar dubbeltjes per kip te besparen. Met veel antibiotica moeten de zwakke dieren op de been worden gehouden. Vanwege het vele dierenleed is plofkip tot 'woord van het jaar 2012' gekozen. Met zo'n product hoor je niet te pronken in je winkelschap."
Veel A-merken als Unilever, Johma en Struik hebben ondertussen aangegeven over te schakelen op betere kip. Ook supermarkt Deen gaat deze stap maken. Toch hebben de meeste supermarkten nog plofkip, mede omdat ze niet durven om te schakelen zolang de twee grootste supermarkten de kip geen beter leven gunnen.
 Albert Heijn is verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarkt maar verkoopt ook verhoudingsgewijs nog eens veel kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat via de toonbanken van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt ondermeer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om als 'grote kipfilet' tegen bodemprijzen te verkopen.
Jumbo Groep Holding BV, zoals de officiële naam luidt, groeit in rap tempo door ondermeer de overname van honderden C1000 winkels. Jumbo is nu al de tweede grootste supermarkt van Nederland en wil uitgroeien tot dé grote concurrent van Albert Heijn. Om extra klanten te winnen en de kiloknaller gerichte C1000-klant te behouden, is ze bij vlees en kip de 'laagste prijsgarantie' aan het invoeren. Zo stimuleert ze ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. De plofkip is daarvan de dupe.
Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van 6 weken al kreupel. Zij hebben een 'gait score' van 3 tot 5 op een schaal van 5. Een score van 3 of hoger wordt geassocieerd met chronische pijn. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen door het vele liggen in hun eigen ontlasting voetzweren ontwikkelen. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud-staatssecretaris Bleker sprak over "verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei ... Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij."
Wakker Dier wil dat Jumbo en Albert Heijn de plofkip vervangen door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte, groeit langzamer en heeft daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Een volledige overstap van plofkip naar sterkip is mogelijk voor 2015.

0 reacties:

Een reactie plaatsen