Subscribe Twitter

vrijdag 16 november 2012

Nederland trouw aan Sinterklaas

De huidige economische omstandigheden hebben slechts een beperkte invloed op het geven van sinterklaascadeaus. Dit blijkt uit onderzoek dat DaWanda, de Europese online marktplaats voor handgemaakte producten, deze maand liet uitvoeren onder 525 respondenten. Van de ondervraagden geeft 40 procent aan wel iets minder uit te geven dan in voorgaande jaren, maar het sinterklaasfeest wordt zeker niet overgeslagen. 39 procent van de respondenten besteedt hetzelfde als voorheen en 8 procent zegt Sinterklaas dit jaar zelfs royaler te vieren. Ruim twee derde denkt onder een totaalbudget van 100 euro te blijven. 90 procent van de mensen zegt echter wel eens meer uit te geven dan het gebudgetteerde bedrag; 41% overschrijdt zelfs meestal zijn budget!
Mannen blijken bereid te zijn meer geld uit te geven aan een cadeau voor hun partner dan vrouwen. Bij zowel mannen als vrouwen geldt dat behalve op prijs ook op kwaliteit gelet wordt. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden geeft aan het belangrijk te vinden een persoonlijk cadeau te geven. Daarnaast vindt 74 procent het van belang een verrassend cadeau te schenken. Ruim een op de drie mensen zegt het belangrijk te vinden een cadeau te kopen dat uniek is. "We zien duidelijk een grote belangstelling bij de consument voor bijzondere en unieke producten. Spullen die niet uit massaproductie afkomstig zijn, maar met liefde met de hand gemaakt." aldus countrymanager van DaWanda Sophie van Rooij.
Opvallend is dat er veel moeite gedaan wordt voor het sinterklaasfeest. Zo zegt 70 procent van de respondenten de nodige moeite te doen voor het uitzoeken van het juiste cadeau. 80 procent gaat daar ruim van te voren mee aan de slag. De helft van de vrouwen doet dit zelfs al enkele maanden voor Sinterklaas. Naast de moeite van het uitzoeken van cadeaus, doet ruim twee derde iets extra's, zoals het schrijven van een gedicht of het maken van een surprise. Aan creativiteit geen gebrek dus. 38% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan doorgaans (ook buiten Sinterklaas) graag zelf dingen te maken. De creatieve activiteiten lopen uiteen van bijvoorbeeld handwerken en schilderen tot kleding maken.

0 reacties:

Een reactie plaatsen