Pages

Subscribe Twitter

donderdag 17 maart 2022

Minderen met vlees en zuivel

Uit cijfers van GfK blijkt dat 20 procent van de consumenten aangeeft het komende jaar minder vlees of vis te eten tegenover zo’n 10% voor zuivel consumptie. Vooral vrouwen zijn van plan te minderen met vlees en zuivel. Op 7 maart is de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gestart. Een nationale campagne om deelnemers uit te dagen niet alleen het stukje vlees op hun bord te laten staan, maar sinds dit jaar ook te stimuleren om zuivel te vervangen.

Nederlanders zijn van plan om minder vlees en vis te consumeren. Maar liefst 24 procent van de vrouwen is van plan om dit jaar minder vlees en vis te eten, terwijl 17 procent van de mannen zegt dit te willen doen. Al geeft een groter percentage - 45 procent - van de mannen aan helemaal niet geneigd te zijn om te minderen met vlees en vis. Nederlanders willen vooral uit milieuoverwegingen minder vlees en vis consumeren, op de tweede plaats staat dierenwelzijn en op de derde plaats de eigen gezondheid.

Op basis van gemeten aankoopgedrag in supermarkten ziet GfK een duidelijke groei voor alternatieve(=plantaardige) zuivel-varianten. Deze volumegroei is voornamelijk gedreven doordat mensen het vaker gaan kopen. Dit gebeurt vooral bij de wat oudere huishoudens. Op dit moment koopt zo’n 40% van de Nederlandse huishoudens wel eens plantaardige zuivelproducten. Ondanks de groei van deze alternatieven bestaat nog steeds 95% van het zuivelvolume uit producten op basis van melk.

0 reacties:

Een reactie posten