Het is dweilen met de kraan open in de strijd tegen misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Dat constateert de Consumentenbond die in een onderzoek op nieuwe misleidende verpakkingen stuitte.
De voorkant van producten staat vaak vol met aansprekende logo’s, kreten en afbeeldingen. Een juiste voorstelling van de ingrediĆ«nten en voedingswaarde is dat meestal niet.
Voor de Consumentengids noteerde de Consumentenbond verschillende instinkers. Zo wordt de Italiaanse Pangasiusfilet van supermarkt Jumbo aangeprezen als verse vis. Maar deze Pangasius komt uit Vietnam en is ingevroren geweest en al minstens een maand oud.
Zo bakt fabrikant Koeckebackers bijvoorbeeld volgens het etiket, de ‘gezondste koeck’ met ‘allemaal gezonde ingrediĆ«nten’. In werkelijkheid zitten de koekjes boordevol boter, suiker en (witte) bloem. Volgens de fabrikant is de term ‘gezondste koeck’ bedoeld als een knipoog. Ook zuivelmerk Almhof verdraait de boel. Het verkoopt kwark waarbij pas op de achterkant van de verpakking te lezen valt dat het deels yoghurt is.
dinsdag 8 september 2020
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten