Subscribe Twitter

maandag 18 april 2016

Cider: hét zomerdrankje van 2016

Appels en Peren, de nieuwe en enige speciaalzaak in cider in Amsterdam voorspelt het: cider wordt hét zomerdrankje van 2016. Wie denkt dat het hier gaat om een gevalletje: 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend,' heeft het mis. Het drankje is werkelijk bezig met een opmars, zo blijkt uit de populariteit in Amerika, Engeland en Scandinavië.

In Engeland werd al langer cider gedronken. Maar terwijl dit in het verleden vaak industriële ciders waren, is er laatste vijf jaar meer vraag naar farmciders. Ciders recht uit de boomgaard. Op traditionele wijze gemaakt van echt appelsap. Ook in de VS is de zogenoemde 'hard' cider aan een opkomst bezig. Volgens Stella Artois is de verkoop in Noord-Amerika de afgelopen drie jaar zelfs verdubbeld. Niet voor niets heeft ook Heineken hun eigen ciderdrank 'Jillz' in de supermarkt liggen.

Volgens René van der Wal, eigenaar van Appels en Peren is dit een teken van de populariteit: "Heineken heeft verschillende cidermerken in de markt overgenomen en investeert in deze cidermerken omdat het een groei in de vraag ziet." René vindt het mooi dat Heineken met haar merken de bekendheid van cider doet toenemen, maar benadrukt dat de ciders van Appels en Peren niet te vergelijken zijn met industriële ciders. Samen met zijn vrouw Heleen koopt hij voornamelijk ambachtelijke ciders van kleine en middelgrote cidermakers in Engeland, Frankrijk en Nederland in. "Onze winkel is ontstaan vanuit onze passie voor een eerlijk product. De ciders die wij inkopen zijn ambachtelijk geproduceerd, gemaakt van puur sap."

Die puurheid van het product is waar veel mensen naar op zoek zijn volgens René van Appels en Peren. "De laatste jaren zien we dat mensen de ambachtelijk gemaakte foodproducten weer waarderen. Kijk maar naar het succes van de foodfestivals. We willen weer weten waar ons eten en drinken vandaan komt en waar het van gemaakt wordt. Onze ciders zijn gemaakt van puur appelsap zonder toevoegingen en veel van de soorten kopen we direct in bij de boomgaard. Transparanter kan het niet."

Een andere reden voor de populariteit ligt volgens René in de toename van variatie in smaken. "De laatste jaren is er ook bij de traditionele ciderproducenten een ware vernieuwing gaande. Zo worden er meer ciders gemaakt die gemaakt worden van maar één of twee appelsoorten, dat zorgt voor een toegankelijke smaak. Maar ook worden er vaker fruitsappen als framboos en kersen toegevoegd en zijn er andere manieren om te gisten. Zo ontstaat er steeds meer variëteit in de smaak. Cider is er dus echt voor iedereen. Of je nu van zoet, fris of droog houdt, van verfijnd of robuust. Er zijn ciders met maar 3% alcohol, maar er zijn ook stevige van wel 12% alcohol."

0 reacties:

Een reactie plaatsen