Subscribe Twitter

maandag 26 augustus 2013

De Liegebeesten van 2013

Dit jaar zijn door Wakker Dier genomineerd voor de Liegebeesten van 2013: de reclames van FrieslandCampina en McDonald's, de verpakkingen van AH Excellent, Arla Natura en het Duurzaam Paling Fonds. Deze liegebeesten misleiden onder meer over weidegang, duurzaamheid en kwaliteit. De stembus is tot en met 12 september geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2013.

De kandidaten

1.    De reclame van FrieslandCampina over het sprookje van zuivel. Hierin maakt marktleider FrieslandCampina een mooie sier met koeien in de wei. In werkelijkheid neemt weidegang al tien jaar af en ook veel koeien van marktleider FrieslandCampina mogen niet naar buiten.

 2.    Het eigen merk van Albert Heijn,  AH Excellent, is naar eigen zeggen het beste wat er te koop is in de culinaire wereld. Gek dan dat de AH Excellent kipfilet met pesto gemaakt is van plofkip.

 3.    McDonald's is in haar reclame eerlijk over alles; de frietjes, sla, tomaten… Maar er wordt met geen woord gerept over de kipnuggets. Want die zijn gemaakt van plofkip. Daar houdt McDonald´s liever haar mond over, op wat vage misleidende praatjes na ergens ver weg op hun website.

 4.    Arla heeft een nieuwe zuivellijn, Arla Natura, ‘100% natuurlijk’ met een mooie weidekoe op de verpakking tegen een strakblauwe lucht. Maar de kaas wordt gemaakt van melk zonder weidegarantie uit Denemarken, een land waar 70 procent van de koeien altijd binnen staat. Daar is niets natuurlijks aan!

 5.    Het Duurzaam Paling Fonds beweert dat bij de aankoop van hun palingfilet, er wordt bijgedragen aan duurzaam palingbeheer?! Paling is een bedreigde diersoort! Red de paling, eet hem op? Is dat duurzaam? Wetenschappers en de Reclame Code Commissie denken daar anders over.

Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de écht eerlijke producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten, stelt de organisatie: 'Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven een varken in de vee-industrie had, met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch,' aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier.

De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. Ook de top 3 van vorig jaar veranderden hun verpakking: Iglo, C1000 en Albert Heijn. Er zijn dan ook steeds minder misleidende producten en reclames te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren. Maar oplettendheid blijft geboden!

0 reacties:

Een reactie posten