Subscribe Twitter

vrijdag 12 oktober 2012

Boodschappen in crisistijd

De Persgroep Advertising heeft met Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Het Winkelonderzoek 2012 toont aan dat ons winkelgedrag wel degelijk verandert in tijden van crisis. Ook wanneer het boodschappenbudget niet kleiner is geworden, besteden consumenten hun geld op een andere manier. Er wordt bewuster boodschappen gedaan en consumenten kiezen vaker gezonde producten. Ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek.
41 priocent van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21 procent juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het  boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit is ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten die een kleiner boodschappenbudget hebben, letten meer op prijs. 51% van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54% koopt vaker producten in de aanbieding.

0 reacties:

Een reactie plaatsen