Subscribe Twitter

woensdag 26 september 2012

Waarschuwing voor plofkip bij Jumbo

Vandaag staat in de Volkskrant, Trouw, Metro, Parool en Algemeen Dagblad een advertentie met een waarschuwing voor consumenten dat de reclamekip bij Jumbo plofkip is. Wakker Dier adviseert Jumboklanten voortaan diervriendelijker in te kopen, bij voorkeur bij een andere supermarkt. "Onbegrijpelijk dat Jumbo nog steeds stunt met plofkip. Daarmee geeft ze dit dier, dat al een rotleven heeft, nog een extra schop na," aldus Wakker Dier. Eerder stopten al vele A-merken met plofkip en kondigde supermarkt Deen aan van de plofkip af te stappen. Wakker Dier zal haar plofkipcampagne komende tijd intensiveren en zich richten op de resterende supermarkten, waaronder Jumbo en Albert Heijn. Begin september voerde Wakker Dier actie tegen een plofkip-hamsteraanbieding van Albert Heijn.
Plofkip
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de plofkip, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst. Campagne Stop de plofkip Wakker Dier startte in januari haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan 40 bedrijven die gezamenlijk meer dan 100 miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Diverse A-merken stappen over op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming, zoals Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza. In juni gaf het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. In augustus zegde supermarkt Deen toe de plofkip volledig in de ban te doen. En ook de Coop doet dit voor een belangrijk deel van haar assortiment. Wakker Dier blijft campagne voeren tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.

0 reacties:

Een reactie plaatsen