Subscribe Twitter

woensdag 2 november 2011

'Yagua Daily Detox vervuilt'

De marketing van Yagua Daily Detox Framboos & Groene Thee is een vergaarbak van verzinsels en pseudo-wetenschap. Het merk verspreidt hardnekkige fabels over de reinigende werking van antioxidanten, terwijl wetenschappers dergelijke claims allang hebben weerlegd. Yagua is een frisfabriek, die meer onzin durft op te schrijven dan anderen, vindt voedselwaakhond foodwatch.
Yagua roemt de zogenaamd 'zuiverende werking', voornamelijk gelinkt aan antioxidanten in ingrediënten, zoals de groenetheepoeder (EGCG uit de fabrieken van DSM), de hibiscus- en brandnetelextracten, vitamines C en E en bepaalde rode vruchten. Dat draagt alemaal bij aan een verhoogd metabolisme, gewichtverlies, frisse adem en een goed figuur, beweert Yagua.
Voedselveiligheidsautoriteit EFSA heeft de antioxidantenclaims echter grotendeels afgewezen. De rest van de claims die Yagua hanteert zijn wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd."Voor zuivering hebben mensen een lever nodig, geen frisdrank." merkt Bart van Opzeeland kritisch op."Voor een goede gezondheid en een slank lichaam moet je gezond eten en bewegen." Maar de Yagua-marketing stelt mensen gerust over zwaar tafelen en ongezond voedsel. De sportschool overslaan mag zelfs. Als je maar wel de dagelijkse dosis Daily Detox blijft drinken. Zo wakkert Yagua bij klanten de hoop aan, dat je met onzin uit een flesje minder gezond kunt eten en toch in vorm kunt blijven.
Sowieso moet je het drinken van hun drankje als een ritueel en een goede dagelijkse gewoonte zien, vindt Yagua. Je mag van hen het spul zelfs onbeperkt aan kinderen geven. Eigenlijk mogen mensen rustig alleen nog maar Daily Detox drinken, iedere dag anderhalve liter. Een trouwe klant of 'Yaguaan' die deze tip gelooft, wordt 1034 euro per jaar lichter en 450 zinloze calorieën per dag zwaarder. Of het gezond is, is de vraag.
Toen foodwatch de feiten natrok, bleek Yagua over weinig kennis en veel geloof te beschikken. Wetenschappelijke onderbouwing van de claims bleek niet te bestaan. Inmiddels heeft Yagua dit deel van de marketingteksten aangepast. "Dat is het reinigende effect van een foodwatch-behandeling." stelt directeur Bart van Opzeeland.

0 reacties:

Een reactie plaatsen