Subscribe Twitter

zaterdag 7 mei 2011

Exact 125 jaar geleden eerste Coke geschonken

Zondag 8 mei 2011 is het precies 125 jaar geleden dat het eerste glas Coca-Cola werd uitgeschonken door de maker: Apotheker dr. John Pemberton creëerde in zijn werkplaats in Atlanta de eerste partij van wat later de meest verfrissende drank ter wereld zou worden: Coca-Cola; een nieuwe drank, een wonderfrisdrank die tegelijk verkwikkend en verfrissend is. 125 jaar later staat men er wereldwijd bij stil. Ook in Hoorn waar een tentoonstelling over de historie te zien is.
Pemberton ging op 8 mei 1886 met een vaatje Coca-Cola-siroop naar Jacob’s apotheek in Atlanta. Daar werd het vermengd met koolzuurhoudend spuitwater en voor vijf cent per glas verkocht.  Eigenlijk zocht Pemberton naar een recept voor een medicinaal drankje tegen duizelingen en algehele malaise. Hij experimenteerde met allerlei plantenextracten en Coca-Cola was een van de uitkomsten. De nog steeds geheime formule van het drankje wordt goed bewaard in een bankkluis in Atlanta. Pemberton verkocht het eerste jaar gemiddeld negen drankjes per dag voor 5 cent per glas. Door de jaren heen groeide Coca-Cola uit tot een van de bekendste merken. Het gelijknamige frisdrankenconcern produceert anno 2011 zo'n vijfhonderd verschillende drankmerken en verkoopt 1,7 miljard drankjes per dag in ongeveer tweehonderd landen.
Het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn toont nog t/m 4 september 2011 de tentoonstelling “125 Jaar Coca-Cola”. De boeiende historie van het beroemdste frisdrankmerk ter wereld wordt verteld aan de hand van een compleet ‘Coca-Cola museum’. De reclamehistorie, het mysterie rond het geheime recept, de impact wereldwijd; alles komt aan bod. Teksten, foto’s, advertenties, commercials, honderden originele Coca-Cola objecten als koelkasten, flesjes, blikjes, affiches, dienbladen, glazen vertellen de historie van het bekendste merk wereldwijd. In een filmzaal worden historische films vertoond, displays geven een beeld van het bottelen van de bekende flesjes, blikken en emaile borden tonen de mooiste reclame-uitingen. Zelfs het MuseumCafé en de MuseumShop van het Museum van de Twintigste Eeuw zijn deze zomer helemaal in Coke-sfeer.

0 reacties:

Een reactie plaatsen