Subscribe Twitter

vrijdag 25 maart 2011

Lichttherapie helpt bioritme

Zo'n 50 procent van de Nederlanders ondervindt gezondheidsproblemen als gevolg van de aanpassing naar de zomertijd. De aanpassing zorgt voor jetlagachtige verschijnselen die drie weken kunnen aanhouden. Ook ontwikkelen veel mensen een chronisch slaaptekort tijdens de zomertijd. Lichttherapie blijkt een goede oplossing om deze problemen tegen te gaan.
Met name mensen met een avondvoorkeur ondervinden elk jaar problemen met de aanpassing naar zomertijd. Door het 'uurtje eerder op' raakt het slaap-waakritme van slag. De verstoring van het bioritme resulteert in jetlagachtige verschijnselen zoals vermoeidheid, moeite hebben met opstaan, concentratieverlies en misselijkheid. Onderzoekers aan de University of Education in het Duitse Heidelberg pleiten er zelfs voor dat scholen in de eerste drie weken na het ingaan van de zomertijd geen examens of andere schoolonderzoeken zouden moeten afnemen.
Aangezien avondmensen het inslaapmoment doorgaans niet aanpassen ligt ook een chronisch slaaptekort op de loer. Gemiddeld slapen avondmensen 75 minuten korter dan in de winter.
Het gebruik van een lichttherapie blijkt een effectieve oplossing te zijn om het bioritme snel in het gareel te krijgen na de tijdsaanpassing. Lichttherapie zorgt tevens voor een hogere alertheid, meer energie en een beter concentratievermogen door onderdrukking van het slaaphormoon melatonine en stimulatie van activatiehormonen en neurotransmitters. Met het toepassen van lichttherapie kan de productiviteit van de 'trage starters' eenvoudig en snel worden verhoogd.

0 reacties:

Een reactie plaatsen