Subscribe Twitter

donderdag 13 januari 2011

Nederlanders leven met bananendoos

Na ruim veertig jaar vernieuwt Chiquita de bekende bananendoos. Vrijwel alle Nederlanders kennen de bananendoos (96%). Hoewel de doos uit de supermarkt wordt meegenomen, is het vervoeren van de boodschappen verrassend genoeg niet de meest genoemde functionaliteit. De helft van de Nederlanders gebruikt de Chiquitadoos als verhuisdoos of om oud papier in te verzamelen, blijkt uit onderzoek onder 525 respondenten. Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe doos helpen Chiquita teams deze week van woensdag tot en met zaterdag, de drukste boodschappendagen van de week, in Amsterdam met het sjouwen en thuisbezorgen van de zware boodschappen.
Vrouwen mogen dan vaker zware boodschappen doen dan mannen, ze klagen ook twee keer zo vaak over het sjouwen van de zware tassen en dozen, blijkt uit de cijfers. 25% van de vrouwen vindt het tillen van de zware boodschappen een grote ergernis, terwijl dit voor slechts 8% van de mannen geldt. Om onder het sjouwen uit te komen, gooien vrouwen hun charmes in de strijd en zijn zij complimenteus met aandragen van het argument 'jij bent veel sterker dan ik' (22%). De fysieke gesteldheid, bijvoorbeeld zwangerschap, wordt met regelmaat aangehaald om niet te hoeven tillen. Mannen zijn vooral praktisch. Zij zetten vooral argumenten in als 'ik ben met de fiets' of 'ik moet nog andere boodschappen doen'.
Rijen voor de kassa, lege schappen en drukte in de winkel zijn de grootste supermarktergernissen. Ook maken Nederlanders zich druk om het vervoeren van de boodschappen. Eén op de vijf ergert zich aan de betaalde plastic draagtas en 16% stoort zich aan het gebrek aan dozen om de boodschappen in te vervoeren. Mannen blijken vooral ongeduldig: de ruime meerderheid stoort zich aan lange rijen voor de kassa en 30% ergert zich aan een gebrek aan parkeerplekken in de buurt.
Chiquita is het bewijs van een merk waarvan ook het verpakkingsmateriaal geliefd is. De doos heeft de afgelopen decennia zelfs een eigen functie gekregen in het dagelijkse leven van Nederlanders. Bijna iedereen in Nederland kent (96%) en gebruikt (80%) de Chiquita bananendoos. Opvallend genoeg haalt iedereen de doos uit de supermarkt, maar is de toepassing van de doos multifunctioneel en langlopend.

0 reacties:

Een reactie posten